Tubulära bröst
24.04.2014
Hej! Jag är mycket nöjd över min kropp, är stolt över mina ben och höfter. Men, jag har ett bar små, fyller knappt en 75a kupa, tubulära bröst. Jag vet inte av vilken grad. Ska förklara lite. Vårtgården är mycket fluffig, ganska stor. Mina bröst är tubformade men hänger inte neråt utan är som två strutar som pekar rakt fram,. Detta är inte alls snyggt och jag skulle vilja korrigera dem. Jag har läst att man kan i svergie få delvist en operation betalad för en korrigering av tubulära bröst, som räknas som en missbildning. Stämmer detta in i Finland? Jag har även läst att det är svårare att förstora tubulära bröst än helt vanliga. Jobbar dom vid mehiläinen med just sånna här korrigeringar, en förstoring, för att jag ska kunna gå dit och få det fixat utan att oroa mig att det skiter sig? Eller måste jag vända mig till svenskarna i svergie? Puffen

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
02.05.2014
Hej Puffen!
Först: vad skönt att du är överlag nöjd med din kropp! Vi ska bara påminna dig ännu om att brösten bara är en del av hela paketet - och att precis som med paket, så finns det bästa och viktigaste innanför pappret och snörena, eller hur ;) Vi har genom åren gett massor och åter massor av förslag på hur man ska leva med sina komplex eller bli av med dem, så kolla gärna runt på gamla frågor & svar också, bla inom kategorin Tjejens underliv och bröst, och läs våra infosidor om komplex. Visst?
Sedan när det gäller eventuella bröstkorrigeringar, så visst kan de säkert göra sådana till exempel här vid Mehiläinen. I de större städerna finns det fler kliniker som gör plastikoperationer och kvaliteten här i Finland är överlag väldigt, väldigt hög på den här typen av tjänster, minst lika bra som i Sverige har vi hört. Men om man får någon ersättning för korrigeringar av saker som kan anses vara missbildningar är tveksamt. Visst får man om det beror på exempelvis en skada, men vårt råd är nog att ta kontakt med dem för en konsultation i så fall. Det kanske beror på läkarens utlåtande om man kan få stöd från tex Fpa eller inte. Räknas det som en ren och skär skönhetsoperation, så är det inte bara en dyr historia, nu blir den dyrare också för att det kommer 24% moms på dessutom. Oavsett så borde man vara över 18 år och färdigväxt för att korrigera, men det är du ju.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna (bla på basen av tidigare frågor om bröstoperationer)