undrar
01.01.2014
Hej,jag undrar om jag har svamp där nere och vill veta eftersom det beskymrar mig ganska mycket! Men jag undrar vad skolhälsovårdaren gör om jag far till henne och berättar? Skickar hon mig vidare elller undersöker hon mig? Och jag vill inte säga till mina föräldrar!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.01.2014
Hej, nu skriver du inte vad du har för symtom, men om man har svamp så brukar det klia, vara rött och irriterat eventuellt har man också mera flytningar. Om du går till skolhälsovårdaren så undersöker hon, kanske har hon möjlighet att ta ett prov med en tops, brukar inte kännas nästan alls. Det finns en massa gamla huskurer som man kan pröva på om det känns obehagligt att gå till skolhälsovården. Sätt naturell yogurt på en tampong eller ett trosskydd och byt några gånger per dag. Eller så kan du sätta några droppar tea-tree olja på trosskydd och byta några gånger per dag. Sittbad med några droppar tea-tree olja i kan också fungera. Sen finns det receptfritt på Apoteket en medicin som heter Diflucan som man tar via munnen.
Hoppas du slipper besvären!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna