Urinläckage
24.02.2014
Hej! jag är 17år och har urinläckage när jag tränar och nyser.
är det normalt och vad kan jag göra?? det är sjukt jobbigt, jag vet att man kan göra bäckenbottensövning men jag vet inte hur man gör? är det att dra ihop skinkorna? hur många/dag och hur länge? får vi kvinnor allt och inte killar?? Mens, urinläckage m.m.
2. Och en sak till som jag tycker också är jobbigt e att min mus e våt mest hela tiden som om jag vore kåt men jag e inte det hela tiden. vad kan det bero på?? jag har inga preventivmedel som hormonspiral m.m
Jag tycker att det är jobbigt att det blir vått i trosorna.
Snälla ge mig tips och hjälp mig.
hur är det om man går till en gynekolog får man säga att man vill ha en kvinna då och kan man bara ringa dit vart skall man ringa om man bor på Åland??
jag vågar inte gå dit! 17årig Tjej med problem

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej!
Det är faktiskt inte så ovanligt alls att unga tjejer idag har dåligt tränade bäckenbottenmuskler. Man skulle tro att unga har de musklerna i skick, men vi sitter alldeles för mycket, tar bussen istället för att gå eller cykla, tränar inte/för lite/fel osv osv osv. Ändå hänger tex inte sexualundervisningen eller hälsokunskapen i skolorna med i den här utvecklingen, så det är mest nyblivna mammor som får lära sig hur man tränar bäckenbottenmusklerna.
Nu råkar vi dock ha en hel infosida här på Decibel om hur man tränar bäckenbottenmuskulaturen - just för att vi får så många frågor hit om sådana problem. Ta och kolla på den här länken, så får du instruktioner om hur du ska göra. Minns att bäckenbottenmusklerna kan man göra varsomhelst närsomhelst utan att det syns; i busskön, under lektionen, i duschen osv! Du kan inte träna dem för mycket, så ta varje tillfälle till det som du bara kan. Snart blir det rutin, och det får du tacka dig själv för resten av livet :) Och tills du har fått dem upptränade, så finns ju femtioelva olika bindor för urinläckage nuförtiden som är lika luktfria, tunna och smidiga som en vanlig mensbinda. Kanske man känner sig lite som en tant, men bättre det än vått i byxorna!
Jaaa-a du, varför får vi tjejer/kvinnor allt besvärligt!?! Det där har nog kvinnor frågat sig i årtusenden... Karlar kan ibland komma med skäggväxten som motargument, men vi tjejer hamnar ju nuförtiden också att raka en massa nästan dagligen, så visst är det orättvist. Och absolut inget att göra åt... Förutom kanske att underlätta det för sig själv genom smarta knep. Tex använda menskopp istället för tamponger eller bindor, låta bli att raka underlivet (vilket förövrigt är absolut smartast, hälsosammast, fräschast och bekvämast för underlivet!!!), använda produkter som går att göra i duschen som vissa epilatorer och fuktighetskrämer... Ibland är det bättre att följa bondförnuftet än att följa trender som i grund och botten är idiotiska.
När det gäller en våt mus, så kan det bero på flera saker. För det första så ska underlivet naturligt vara fuktigt, både som skydd mot smuts och bakterier (tillsammans med könshåret utgör flytningarna vårt främsta försvar) och som glidmedel mot friktionen som uppstår mellan hudlagren. Men både under tonåren och under tex ägglossningen får man mera flytningar, pga könshormonerna i kroppen. Just under ägglossningen blir flytningarna oftast segare och halare för att hjälpa spermier upp till livmodern. Överlag varierar det nog, precis som med det mesta annat, från tjej till tjej hur mycket flytningar man naturligt har. Vissa är torrare och andra våtare. Men om man tycker att man hela tiden har massor av flytningar, eller om de ökat på senaste tiden, eller om man har andra symptom som stark lukt, kliande eller att flytningarna har en annorlunda färg, så är det ett tecken på att något är på tok i underlivet. Ibland är det jobbigare saker, så som könssjukdomar eller en infektion, ibland något enkelt, som att man tvättat för ofta eller med tvål, haft för tighta strings och jeans (så att inte underlivet kan andas ordentligt och måste kompensera med mera flytningar) - eller faktiskt är ofta kåt! Vid sexuell upphetsning blandas flytningarna med slidans eget glidmedel och är man ofta småkåt eller ofta har sex/självsex, så blir det såklart våtare.
Nu har vi inte så bra koll på hur det fungerar med preventivrådginving på Åland, men här i Österbotten har varje kommun någon form av preventivrådgivning/familjeplanering via kommunens/stadens hälsovårdscentral, så säkert har ni ungefär samma. Där brukar finnas både hälsovårdare som kan hjälpa en tex med att välja preventivmedel och gynekolog/barnmorska som kan göra undersökningar om man behöver. Det brukar bara kosta en liten poliklinikavgift eller en avgift per år (där tex också tandvård och annan hälsovård kanske ingår). Det är bara att ringa och boka tid till dem och när man säger vad man behöver så är det klart att man kan be om en kvinnlig gynekolog/barnmorska/läkare! Oftast finns det bara kvinnlig personal där. Att gå på gynekologisk undersökning borde vara lika naturligt som att gå till tandhygienisten med jämna mellanrum eller besikta bilen varje år. Ett par år efter att man inlett sitt sexliv så borde man låta undersöka sig för att kolla att allt är i skick (tex ta papa-prov för att kolla att man inte fått cellförändringar som i framtiden kan leda till cancer) och sedan gå regelbundet vart eller vartannat år. Börjar man sedan också med något hornomellt preventivmedel som p-piller eller p-plåster så måste man få receptet förnyat (och ofta också undersökas) en gång per år. Det här hör till sexlivet lika mycket som graviditetstest gör :)
Fråga mera bara ifall det är något mera du undrar över - eller surfa runt på våra sidor om Sex (även här på Våga fråga), så hittar du säkert mera bra-att-veta! :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott