Utbuktning i slidan?
20.10.2013
Hej! Jag har på senaste tiden kännt att lite längre in i min slida finns nån slags utbuktning. Under den kan man komma ännu längre in. Utbuktningen är som en liten boll ungefär. Vad är det? Slidutforskaren
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.10.2013
Hej, nu skriver du inte om utbuktingen gör ont eller om den varit där länge eller kommit plötsligt. Det kan ju vara en finne, det är ganska vanligt att det kommer också inne i slidan. Men jag ska ändå skicka vidare din fråga till en av våra experter så sätter jag in svaret här under så fort jag får det. Men jag tror inte att det är något som du behöver vara rädd eller orolig över.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Här kom svaret från vår expert:
Hejsan!
Jag tror det är din livmoderhals som du känt. Den är den nedersta och smalaste delen av livmodern. Den ligger närmast slidans mynning. Den är ungefär 2.5 cm lång och omsluts av slidans översta del.
Livmodermunnen, portio, hos en flicka eller en kvinna som inte fött barn är rund och hos en kvinna som fött barn tvärställd. Detta är öppningen mot livmoderrummet. Via den öppningen simmar spermier in för att befrukta ägget. Det finns segt slem in i halsen som har uppgiften att skydda vägen till livmodern men även att hjälpa spermier in.
Det kommer ju "Ut i slidan" 2-3cm, och ligger som i mitten av slidbotten, du kan för fingrarna både under och över, ifall du har långa fingrar. Utseendet varierar lite från kvinna till kvinna, vissa är större eller mindre, bredare eller smalare.
Inget farligt alltså.
Mvh, Kristiina barnmorska/sexrådgivare