Utslag?!
13.01.2014
Hej Decibel! Nu i morse så märkte jag att jag har fått ett stort! utslag bredvid underlivet (alltså inte någonstans i närheten av de mer viktiga delarna) på högre sidan, det gör ont när jag rör den och den känns typ varfylld. Först och främst började jag oroa mig för att de ska ska vara någon slags könssjukdom men jag har inte haft något förhållande eller haft sex någonsin. Jag märkte redan igår att det kliade just där jag nu har utslaget. Har för någon vecka sedan haft mens kan det bero på det eller har jag någon könssjukdom D: OroligTjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.01.2014
Hej!
Högst antagligen är det helt enkelt bara en inflammerad talgkörtel eller hårsäck. Det är inget farligt! Då brukar det se ut lite som en finne, den kan vara öm och svullen som en knöl och den kan ha vitt i toppen och alltså innehålla gult/vitt var. Lite som de "underjordingar" till finnar som folk kan ha i ansiktet, på ryggen, rumpan och till och med bysten. Det kan kännas som att det kliar eller bultar i den och det kan störa när man går/sitter.
Det är väldigt vanligt att ha sådana här inflammerade talgkörtlar och hårsäckar i underlivet och killar har ofta sådana på snoppen eller pungen också. Det beror främst på samma könshormoner som ger finnar i ansiktet och har inte så mycket med hygienen att göra (även om man nu inte ska lämna otvättat många dagar i sträck heller). De kan också komma av att ett hårstrå blir irriterat, tex för att man rakat bort könshåret, och det kommer bakterier in i hårsäcken, tex genom det pyttelilla sår som ofta uppstår när man rakar eller epilerar. En talgkörtel däremot kan bli stockad, som en pormask typ.
Man ska helst inte röra dem alls när de är infekterade, bara hålla normal hygien och undvika tex tighta jeans eller strings som skaver mot "finnen". Om det blir riktigt besvärligt att gå eller sitta, så kan man försiktigt punktera dem och tynga ut varet. Men då måste man vara jättenoga med att ha bakteriefritt och gärna spraya bakteriedödande på. Sådana här "finnar" brukar nog gå om av sig själv på 1 - 1½vecka ungefär. Men blir det riktigt infekterat så gå och visa upp det till tex skolhälsovårdaren, i värsta fall behövs antibiotika, men det är sällsynt.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott, på basen av svar som barnmorskorna/sexualrådgivarna gett förr på liknande frågor