Utslag av könshår
24.11.2014
Hej! Vet inte hur jag skall få det här förklarat så bra som möjligt men skall försöka. Jag har märkt att jag får utslag på händerna av mitt könshår. Säg att jag smeker mig därnere och då brukar jag få utslag på handen. Många många små prickar som kliar. Ser ungefär ut som jag skulle bränt mig på en brännässla. Kan ju tillägga att jag brukar raka mig så att ibland har jag ju då stubb. Så varför får jag detta utslag? Vad är det för nåt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.11.2014
Hej!
Vår sexualrådgivare och hälsovårdare Tessi har nästa Decibel-jobbdag nu på onsdag, kan du vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Dethär låter konstigt. Är du säker på att utslagen på händerna beror på könshåret/onanin?? Uppkommer de direkt efter att du smekt dig själv liksom?
Många små prickar som kliar låter ju som ett allergiskt eksem av något slag, men jag har inte hört att det skulle orsakas av könshår eller stubb. Det är klart att stubben kan vara ganska vass och kanske kunde orsaka lite irritation, men å andra sidan brukar inte huden på händerna vara den mest känsliga huden utan brukar i allmänhet tåla ganska mycket.
Får du utslagen varje gång du onanerar eller bara ibland? Om det sker bara ibland så låter det mer sannolikt att det skulle bero på någonting annat. Försök fundera om det kan finnas något annat som orsakar eksemen. T.ex. något glidmedel eller tvättmedel??
För att behandla utslagen på handen kan du ju smörja handen (inte underlivet!) med hydrocortisonsalva, men det skulle nog vara bra att försöka ta reda på vad utslagen beror på. Försök följa med situationen och leta efter samband. Finns det gånger då du får utslagen som du inte har onanerat? Jag tror att utslagen beror på någonting annat än könshåret, men jag vet tyvärr inte vad. Om eksemen blir ett stort problem tycker jag att du skall uppsöka läkare.
Hälsningar
Tessi