vad är dett??
05.01.2014
hej, det kmr ngt vitt ut i min klitoris, inte flytande men tyå som keso. och gör typ ont när ja rör det, känns som en tagg eller ngt vad är det förnågot? ida

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Lena svarar
09.01.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga vidare till hälsovårdaren och sexualrådgivaren Tessi, sätter in svaret här så fort jag får det.
Hälsar ungdomsinformatören Lena
Hej.
Jag undrar om "taggen" du skriver om kan vara själva klitorisollonet, d.v.s. den känsligaste delen av kvinnans könsorgan. För många är den så känslig att det gör ont att röra direkt vid den. I normala fall finns det en liten "huva" som täcker den helt eller delvis, men t.ex. vid upphetsning blir klitorisollonet lite större och då syns och känns den bättre. Det vita "kesoliknande" ämnet är talg, en sorts fett som produceras i huden. I små mängder fungerar den som skydd och för att hålla huden mjuk, så i sig är talg ingenting man behöver vara rädd för, men för att den känsliga huden i underlivet skall hållas frisk är det viktigt att varje dag tvätta sig med vanligt vatten så att det inte skall uppstå infektioner.
hälsningar
Tessi