vad ska jag göra?
06.01.2014
Hej jag har undrat ganska mycket över dethär och jag är livrädd att jag ska ha en svampinfektion. Där nere så är det lite rött innanför blyglãpparna,runt klitoris och jag undrar om det kan vara något annat som bara är tillfälligt under puberteten fast jag har använt trosskydd ganska ofta för min mens kom just för så det hoppar från månad till månad men jag har inga andra saker som tyder på svampinfektion så som missfärgade flytningar,illaluktande eller så att det kliar. Och jag vågar inte säga något till mina föräldrar. Och jag mår väldigt dåligt över dethär. Mitt självfötroende blir bara dåligare och jag har en klump i magen hela tiden. fliicka99

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
14.01.2014
Hej flicka99!
Ursäkta att du fått vänta på svar, frågorna bara väller in. Men förlåt i alla fall, för det är ju inte bra att du går omkring och oroar dig för det här och känner att ditt självförtroende blir sämre av det :( Och vännen, DET är heeelt onödigt, för svampinfektion är absolut inget att skämmas för! Fyra av fem kvinnor/tjejer får det någon gång under livet - och det skulle ju vara tokigt ifall miljontals tjejer skulle måsta skämmas för något så normalt och naturligt!
Och svampinfektion får man ju egentligen inte heller för att man skulle ha gjort något fel, utan den kan uppstå helt ur tomma luften ibland. Visst sägs det att man kan få det av att ha ätit antibiotikakur för något annat (då tar antibiotikan kål även på de skyddande goda bobborna man har i underlivet), av stress, av att ha haft för tighta byxor och strings, av att ha ätit för mycket socker och vitt mjöl, av att ha haft sex/onanerat utan att vara tillräckligt kåt eller av att ha tvättat för ofta eller med tvål (då blir underlivet uttorkat och känsligare för infektioner, tvätta högst 1 ggn/dag och bara med vatten). Men inte ens forskarna är överens om att de här grejerna faktiskt orsakar svampinfektion, eftersom svampbakterierna nog finns naturligt hela tiden i slidan och bara kan få för sig att "blomma upp" plötsligt också.
Hursomhelst låter det INTE som att du har svampinfektion! Skulle det vara det, så skulle det nog klia så du skulle hålla på att bli tokig, det skulle lukta illa, flytningarna skulle vara vita och gryniga och hela underlivet skulle vara rött och irriterat. Nu låter det mest som att det röda - om det faktiskt verkar annorlunda - kanske bara är lite irriterade slemhinnor. Det kan bero tex på att du tvättat för ofta (så att slemhinnorna är lite torra), att du haft för tighta kläder (så att underlivet inte kan andas), att något skavt (tex om du onanerat) eller precis som du verkar befara, att du använt trosskydd för mycket och för länge. Trosskydd ska man nog bara använda i slutet av mensen när det kan komma någon droppe till, men man ska INTE ha trosskydd hela tiden, det är rena döden för underlivet. Underlivet kan inte andas då, vilket kan göra det irriterat men också ge mera flytningar, eftersom kroppen försöker kompensera. Flytningarna är liksom kroppens eget renhållningssystem (tillsammans med könshåret) och varierar i mängd under menscykeln, så att man ofta har mera och segare/halare flytningar runtikring ägglossningen. Men får man mycket flytningar eller att de börjar lukta eller är annan färg än genomskinlig/svagt vitgul så tyder det på att kroppen försöker bota något i underlivet.
Det du kan göra nu är dels att lufta underlivet - sov utan något på underkroppen och undvik tighta jeans och strings - och tillföra fukt genom att smörja med en hudolja eller bassalva eller aloe vera. Alla de här grejerna kan man köpa på apoteket, men som hudolja kan man också använda vanlig mandel- eller olivolja. Ibland kan irritation i underlivet också bero på att ph-balansen inte är okej - det ska vara väldigt surt i underlivet - eller på att den naturliga, skyddande bakteriefloran mår lite dåligt. Då hjälper det med mjölksyrebakterier (tex i kapsel som man för upp i slidan) från apoteket eller att helt enkelt smörja underlivet med naturell yoghurt eller surmjölk. Ett gammalt peprövat husmorsknep. På det här viset förebygger du också svamp- och andra infektioner!
Men vännen, huvudsaken är att du inte tar så hårt på det här! Det är absolut inget att skämmas för att ha lite krångel med underlivet - lika naturligt som att ha hål i en tand eller förkylning, bara en del av kroppen! Vissa unga tjejer kan tycka att allt det här med underlivet är pinsamt och skamligt, just för att det är så obekant ännu och det figurerar så många skräckhistorier om det (typ könssjukdomar). Men ju vanare man blir med sin kvinnokropp, desto mer inser man att alla andra också har liknande problem nu som då och att det inte är något desto mer med det!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena