Vaginism?
29.02.2024
Hej, jag är en tjej på 16 år och jag tror att jag har vaginism. Jag har aldrig riktigt stoppat upp nått i slidan eftersom jag aldrig tyckt att det har varit särskilt skönt och redan tanken av att stoppa upp nått har alltid kännts ganska obekvämt. (noterar också att jag jätte länge trodde alla kände så och att det inte var något konstigt med det) Jag fick min mens när jag var 13 år så har haft den ganska länge och ungefär ett år sen tänkte att jag skulle vilja börja använda tamponger men när jag försökte första gången gjorde det bara fruktansvärt ont. Och efter ett års tid fram tills idag har jag bokstavligen prövat ALLT. Har köpt minsta storleken på tamponger, försökt stå i olika ställningar, sätta in den i olika vinklar… INGET funkar. Jag har googlat jätte mycket och försökt få fram svar. Först trodde jag att det bara var mödomshinnan som tog emot och att det var därför det inte gick men efter att jag läst att den kan gå sönder från helt vanliga saker som att cyckla eller gymnastik o.s.v. och att alla inte ens har en mödomshinna så kom jag fram till att den omöjligt kan orsaka så mycket smärta. Sen hittade jag vaginism och tyvärr stämmer nästan alla symtom överens med min symtom. Smärtan av att försöka sätta in en tampong är obeskrivlig hela mitt bäckeneområde spänner sig och jag får en krampaktig smärta och det känns att allting bara krampar ihop, min mensvärk blir ännu värre och jag känner ännu av smärtan flera minuter efter att jag försökt sätta in tampongen. Det ska inte vara så och jag börjar verkligen känna som att något faktiskt är fel. Jag har ingen pojkvän men nästan alla mina kompisar har haft sex och bara tanken av samlag gör mig så rädd att det ska göra lika ont. Tillägger ännu att fingra mig själv går lite bättre, det gör fortfarande ont och får inte ens in ett finger hela vägen men har änsålänge inte fått kramperna som med tampongen. Jag vet inte vad jag ska göra, jag läste att man kan gå på terapi och fysioterapi och göra övningar men var ska jag lixom börja? Kan man behandla det själv utan att ta kontakt till läkare? Vet inte om jag vågar berätta om detta för nån… hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.03.2024
Hej,
Jag kan se att detta är någonting du har funderat mycket på, och att du känner till mycket fakta om saken. Precis som du skriver så är det jättevanligt att man inte onanerar genom att föra in någonting i slidan, och det är inte alls konstigt eftersom känseln primärt sitter i klitoris och man lättast kommer åt att stimulera den utifrån. (Det är inte heller "fel" att onanera genom att föra in saker - det finns inga regler utan tanken är ju att man skall göra det som känns skönt eller upphetsande och vi är alla olika.)
Bara på basen av din fråga så kan jag inte uttala mig om huruvida det rör sig om vaginism eller någonting annat, men oavsett så tycker jag att du gör helt rätt som sakta och med tålamod försöker vänja slidan vid beröring. Det är inte meningen att du skall utsätta dig själv för smärta - så du måste själv försöka se till att takten är rätt. Om ett finger just nu känns okej så tycker jag att du fortsätter med det. Använd alltid glidmedel, och försök att på sikt föra fingret längre in eller känna runt lite i underlivet. Om du hittar en viss punkt där smärtan känns värre så skall du försöka hålla kvar fingret på den punkten tills smärtan klingar av. Smärtan är som ett alarmsystem vars uppgift är att få oss att reagera på att någonting är fel, och i ditt fall verkar det som att kroppen helt enkelt "överreagerar" på beröringen så att alarmet utlöses även om det inte är någon fara. Ta god tid på dig och se detta som ett projekt över längre tid och ingenting du skall skynda fram. Undvik att försöka föra in en tampong utan "träna" med dina fingrar eller på sikt (om t.ex. några månader eller då du är redo) med något föremål som är lite tjockare än ett finger men som är gjort av ett material som inte upplevs som irriterande av slemhinnorna (tamponger suger i sig fukt vilket gör dem svårare att få in utan friktion).
Om du själv upplever att situationen inte förbättras och att det inte går att få in fingret längre utan att du upplever smärta så tycker jag att du skall kontakta en gynekolog. Detta är ingenting du behöver skämmas över, och det är precis lika naturligt att söka hjälp för detta som för vilken annan smärta som helst som man känner i kroppen. Kontakt med en gynekolog kan du få genom att kontakta preventivrådgivningen på din hemort.
Det kan ta tid, men jag tror inte att du är något hopplöst fall, och du har ingen brådska. Det kanske känns just nu som att "alla andra" har sex, men du har hela livet på dig och poängen med sex är ju att det skall vara skönt, så så länge det inte känns lockande så finns det inget tvång.
Lycka till <3
Kram,
Tessi