Varför ?
01.05.2014
Hej, har nyligen haft min mens men när jag går på toa och ska kissa så när jag kissat kvar men fortfarande sitter så gör det jätte ont, känns som de gör ont i blåsan och sen så blöder det lite, kan ej förklara känslan det känns som det kvider i öppningen men ont i blåsan samtidigt vet inte vad det är, vad kan det vara? sandra

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
02.05.2014
Hej!
Det låter i våra öron som att du fått eller håller på att få urinvägsinfektion. Att det gör ont i blåsan tyder på det. Speciellt om det blöder ur urinröret (kanske svårt att veta om du just haft mens) kan det vara allvarligt. Så vårt råd är att genast gå till skolhälsovårdaren så att hon kan fixa en tid till hälsovårdscentralen för urinprov åt dig, så att ni får veta om det är urinvägsinfektion så att du kan få antibiotika mot det. Gå nu genast, visst?
Hoppas det inte är uvi - eller hoppas åtminstone att det snabbt går om med medicin!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna