Varför?
24.04.2014
Hej. Jag har en fråga.. Varför växter inte mina bröst? Jag är 14 och snart 15 och mina bröst har inte vuxit alls.. Varför?? Undraren

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
02.05.2014
Hej Undraren!
Riktigt kort sagt kan man säga att det kan finnas fyra orsaker till att ens bröst inte växer under tonåren. Det första och andra alternativet är de mest vanliga och mest troliga, det tredje alternativet förklarar kanske någon procent av alla tjejer som lider av det här och det fjärde alternativet är så ovanligt att vi egentligen inte skulle behöva nämna det. Också för att det kan skrämma upp dig helt i onödan.
Det vanligaste alternativet är helt enkelt att du är en smula sen i puberteten. Vid din ålder är den ännu inte alls sååå sen och även om inget skulle ha hänt när du är en 16-17 år, så kan man kicka igång puberteten med en hormonkur. Ingen fara. Inte ens när man får hormoner utskrivna av läkare där vid en 16-17, så är det för att det skulle vara farligt på något vis att inte komma igång, utan för att inte lämna för långt efter de jämnåriga kompisarna och därför få  dåligt självförtroende av det. Du kunde ju kolla ifall dina kvinnliga släktingar också varit lite sena i starten, så vet du att även de fick bröst till slut.
Den andra förklaringen är dina gener, ditt arv och Moder Naturs plan för hur just du är tänkt att se ut. Kanske du inte kommer att bli någon bystdrottning utan ha mera rosenknopp än melon och att det är så du är "förprogrammerad" att se ut. Är mamma, systrar, mostrar osv också småbröstade, så är sannolikheten större att du också blir det. Men det är lättare med små bröst än med stora, bla med tanke på att det finns bra BH:ar som ger en snygg byst. Låt det ändå inte utvecklas till något komplex som stör och förstör i ditt liv - för den skull: läs våra infosidor om Komplex här, visst?
Alternativ tre är att du är så pass underviktig, exempelvis lider av en ätstörning eller typ elitidrottar och använder upp precis all energi, att din kropp helt enkelt inte tycker det är smart att börja bli med barn nu. Det är ju egentligen både mensens och bröstens uppgift enligt naturen, reproduktion. Men om man inte får tillräckligt med mat, så kanke kroppen skjuter upp den fertila tiden, prioriterar överlevnad framom möjligheten att bli med barn. Har man inte heller tillräckligt med näring, så har man inte heller så mycket fett i fettvävnaderna - och brösten består till största delen av fettvävnad. Går man ner i vikt blir brösten mindre, går man upp i vikt blir brösten större.
Och så kan det eventuellt bero på något fysiskt och i så fall behövs en läkarundersökning. Men troligen lönar det sig inte alls att börja bekymra sig för om man borde gå till läkare, inte bara för att det är så oerhört sällsynt, men också för att sjukdomar nog ger många fler symptom än att brösten inte börjat växa fastän "alla" kompisars bröst börjat växa.
Så så mycket andra råd än Tålamod kan vi inte ge dig. Läs mer om bröstens utveckling på våra infosidor om det.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna