Varför gör snippan ont vid början av samlag
14.06.2023
Hej! Jag är 16 år och har ett aktivt sexsliv med min pojkvän, varenda gång när han lägger in sin snopp bränner det till på insidan av mig och gör väldigt ont, men sedan när vi väl börjar så känns det inte.
Kan det ha och göra med att jag nyss hade en svampinfektion för typ 3 veckor sedan som gör snippan lite känsligare?
Obs! Min pojkvän vet om situationen med att det gör ont så han tar det alltid försiktitgt men gör ändå väldigt ont. Halft orolig typ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2023
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att ditt antagande är helt rätt. En svampinfektion gör ofta att slemhinnorna i underlivet blir känsligare för ett tag framöver, så det är helt rimligt att smärtan du upplever beror på det. I all synnerhet om denna smärta är någonting nytt som du inte har upplevt tidigare?
Det du kan göra för att minska problemen nu är t.ex. att använda glidmedel eftersom det skulle minska friktionen. Det skulle vara bra om ni använde glidmedel tills dina slemhinnor känns friska igen, för att undvika att underlivet blir irriterat vid/efter varje samlag. Om slemhinnorna blir irriterade finns det också större risk att infektionen återkommer.
En annan sak ni kan fundera på är vilket skydd ni använder. Använder ni kondom så är det bra om ni använder ett glidmedel som passar ihop med kondomer, d.v.s. INTE ett oljebaserat glidmedel. Kondomeerna har ju ofta lite glidmedel på sig då man tar dem ur förpackningen men det kan ändå vara bra att tillsätta det eftersom det speciellt i början av samlaget är ganska vanligt att friktionen är hög och att det då blir ganska påfrestande för underlivet. Om man läser på förpackningen för glidmedel så brukar det oftast stå om det går att använda tillsammans med kondomer eller inte. Om ni har sex utan kondom (om du t.ex. har ett hormonellt preventivmedel) så kanske det skulle vara bra om din kille inte fick utlösning inuti dig tills dina slemhinnor har återhämtat sig. Sädesvätskan är väldigt basisk, medan slidans pH-värde är (och vill vara) surt, så om man har sex ofta och killen får utlösning inuti så blir det lätt obalans i bakteriefloran vilket kan leda till just svampinfektioner.
Det också viktigt att man kommer ihåg att tvätta sig och kissa alltid efter att man har haft sex, egentligen oavsett vilket skydd man använder. Det känns ju lite knasigt uttänkt av naturen att inte mannens och kvinnans könsvätskor riktigt passar ihop, men det har att göra med att bara de starkaste och mest livsdugliga spermierna skall överleva och ta sig vidare till ägget om man försöker bli gravid. Så med tanke på kvinnans underlivs välmående så är det bra att alltid tvätta sig efter sex så undviker man förhoppninsvis irritation och t.ex. obehaglig lukt i underlivet.
OM smärtan skulle fortsätta eller om du får några andra symtom (t.ex. att det börjar lukta konstigt eller du får annorlunda flytningar) så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun så kan de lägga en remiss till bakterieodling för att se att det inte handlar on någon annan infektion som borde behandlas.
Kram,
Tessi