Vaxa underlivet med hårborttagningsmedel
25.11.2013
Hej, tycker det tar sjukt att raka mig med rakhyvel och får oftast röda prickar. Jag vet inte hur man gör bikinilinjen så jag tänkte det är bäst att bli av med allt hår. Hur gör jag för att det skall bli lättast? Kan man använda veet hårborttagningskräm och isf den rosa eller gröna? Och vad vill killar ha egentligen? .

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.12.2013
Hej!
Bra att du frågade, för det här med att raka underlivet är ingen lätt fråga. Varken tekniskt (hur man borde göra det för att slippa alla problemen med det) eller ... ja vad man nu ska kalla det, men det här med orsakerna till varför man rakar.
När vi har frågat tjejer varför de tar bort allt könshår så brukar det vanligaste svaret vara: "Men det är ju fräschare så". Vilket ju inte är sant. För det facto så är det ju ofräschare utan hår där, svettigare och varmare (och enligt vissa luktar det just därför mera, eftersom könshåret inte forslar bort fukten och värmen). Lägg till att det ju ofta blir prickigt, rött och irriterat, raspigt av stubb som växer ut, infekterade hårsäckar och talgkörtlar, hårstrån som börjar växa inåt, mera skavande underkläder, fler svampinfektioner, lättare för könssjukdomar att smitta via de småsmå såren... Hur kan det kallas fräscht? Det finns alltså en väldigt bra poäng med att ha könshåret där: det är vårt främsta skydd mot bakterier och smuts, luftkonditionerar och skyddar mot slitage och friktion mellan hudlagren och för bort svett, fukt och värme. Det booorde ju vara tjejens bästa vän - näst efter kondomen och hunden, eller hur var det nu ;)
Nå, det här med att ta bort precis allt könshår för tjejer är en trend som sprids allt mer. Det började säkert med att killar som sett på porr (där alla tjejerna är rakade) tyckte flickvännen kunde göra detsamma. När hennes kompisar, lagkamrater, andra i omklädningsrummet osv såg det, så trodde det att det är så man ska göra, så de rakade också... Tills idag, då allt från 50-åriga damer till tjejer i början av puberteten kan vara rakade. Ju mer trenden sprids och ju friare tillgången på porr blir, desto fler killar tror ju också att det är så tjejer bör se ut mellan benen. Nå, så länge de inte faktiskt VILL att tjejerna ska se ut som småflickor före könsmognaden, så... En nyare trend är att killarna rakar bort allt könshår och det är ju riktigt idiotiskt, eftersom könshåret för killar är viktigt för att kyla ner och luftkonditionera pungen, som måste vara en grad kallare än resten av kroppen för att spermie-produktionen ska må bra. Kanske det bästa av båda vore att ansa bort det mesta med sax, men lämna någon centimeter för att få fördelarna med könshåret? Huvudsaken är att var och en får välja själv!!! INGEN har rätt att ha någon åsikt om hur man ser ut mellan benen, inte kompisar i omklädningsrummet, inte pojkvänner - ingen! På samma sätt som att de inte har någon rätt att ha åsikter om hur stora blygdläppar man har eller hur mörk hy på underlivet!
Vill man ta bort allt könshår från underlivet, så finns det flera sätt. Man kan vaxa - men då helst på salong (alla salonger gör det inte). Vaxar man hemma är risken stor att det tar otroligt ont, eftersom det är svårt att själv sträcka den ytterst känsliga och tunna huden. Man kan raka - men då får man så gott som alltid just småsmå sår av hyveln, så då är det viktigt med hygien och sårvård. Rakar man så ska det ske medhårs och med mycket skum och behandlas med fuktgivande och vårdande lotion efteråt. Fördelen med rakning är att man inte blandar in några gifter då. Det tredje sättet är just hårborttagningsmedel - som INTE rekommenderas närmast springan mellan de yttre blygdläpparna, eftersom medlet är väldigt starkt och ju faktiskt fräter bort håret. De produkter för hårborttagning, tex Veet (både rosa och grön), är bara menade för bikinilinjen, alltså på lår-sidan av ljumsken. De är nog inte heller bra för den del av könshåret som växer på de yttre blygdläpparnas utsidor och på venusberget, eftersom de hudpartierna behöver ha en surare miljö än resten av huden för att skydda mot bakterier och hårborttagningsmedlet är illa för just det här. Har hört att RFSU har tagit fram skilda produkter för intimrakning, men har inte hunnit sätta mig in i dem än.
Vi har mer tips på de här olika sätten här på Decibel under hårborttagning. Men bara fråga mera sedan ifall det är något mer du undrar!
Hälsar ungdomisnformatören Liselott