Vita "finnar"?
18.02.2014
Hej decibel.
Jo jag märkte att jag hade en slags "buckla" på mitt kön,det liknar en vit finne kan man vell säga, det tar ont om jag trycker på den.
Jag har kanske 3 såna när jag kollade närmare märkte jag att jag dessutom hade flera såna prickar men att dom inte stod ut så mycket.
Vad kan det vara?
(är annars oskuld) vad är detta?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.02.2014
Hej vad är detta!
Detta är högst troligen ett slags finnar. Mera utförligt förklarat, så är det troligen antingen talggkörtlar eller hårsäckar som inflammerats. "Finnar" i underlivet är jättevanligt under tonåren och även pojkar kan ha det på snoppen eller pungen. Oftast beror det på samma hormoner som ger finnar i ansiktet eller på ryggen, rumpan eller brösten, men i vissa fall kan det ha andra förklaringar. Om man rakar bort allt könshår, så blir sannolikheten mycket större att man får inflammerade hårsäckar. Det beror då på att när man rakade (eller drog bort hårstrået med epilator eller vaxning) så kom det små sår där strået satt fast och där slipper bakterier in. Då blir det inflammerat och ser ut som en finne, och i värsta fall börjar hårstrået växa in i huden istället för ut. Är det däremot en talgkörtel som infekterats, så fungerar det lite som en pormask som stänger in bakterier som gör att det funkar ungefär som en finne. Det här kan lätt hända om man ofta har tighta strings och jeans, så att huden inte kan andas, om man tvättar för ofta eller med tvål (vilket gör att huden måste överkompensera med talg, kroppens smörjmedel) eller för sällan.
Oavsett orsak så är de här "finnarna" inte farliga på något vis och brukar försvinna av sig själv på en vecka eller två. Helst ska man inte röra dem alls, inte försöka klämma dem - men ibland kan de bli så infekterade att de blir smärtsamma när man går eller sitter eller liksom bultar. Då kan man försiktigt punktera dem med en steriliserad (tex kokad) nål och trycka ut varet med superrena händer. Efteråt kan man badda området med bakteriedödande medel. Som sagt, det här är vanligt, speciellt nuförtiden när så många rakar bort allt könshår och går med strings i syntetmaterial.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott