lol, vet it va ja sku ha fö rubrik
18.02.2015
Hej, jag.. Kan ni förklara följande ord? :)) 1.hetero 2.säkra perioder(nåt med hälsoläran att göra) 3.avbruten samlag 4.ollo 5.anal 6.sex 7.knulla 8.bisexuel 9.analsex 10.kärlek 11.mens 12.att killen kommer(nåt med kroppen tro jag)
Ps.. Har inte vågat fråga föräldrar,men orkar inte vänta tills tånnåren :) och är det ok att typ storasyskon kollar på porr? Vrf gör man porr? Naken, å då jag kikar in i äldre brorsans rum , då han kollar på det han kallar porr, verkar det ta ont och jag tycker det är onödigt.... Och måste man göra det då man blir vuxen?? Måste jag? Typ då jag får större bröst? Som mamma typ?? lol

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.02.2015
Hejsan lol
Vi ska försöka förklara orden :) Det är alldeles rätt och bra att du skickar in dina frågor hit till oss. Det är ju det vi är till för, att svara på era frågor och funderingar :)
1. Heterosexualitet är när man blir kär i eller kåt på någon av ett annat kön. Ett annat ord för det är straight.
2. Säkra perioder betyder att man undviker att ha oskyddat samlag dagarna före, under och efter att tjejen har ägglossningen – under den ”osäkra perioden”. Men det är nog inte något man ska lita så mycket på. Det är inte så enkelt att veta när man har ägglossning och få in passat sex enligt det. Dessutom skyddar ju inte denna metod alls mot könssjukdomar.
3. Man talar om avbrutet samlag då killen drar ut sin penis ur tjejens slida innan han får utlösning. På det sättet vill man förhindra graviditet. Det är ingen säker metod eftersom det kan komma ut spermier ur penis före själva utlösningen den sk. försatsen.
4. Ollonet sitter längst ut på penisen.
5. Ett annat ord för analöppningen är anal.
6. Sex kan vara alla de olika saker man gör och känner när ens kropp eller tankar berörs på ett sexuellt sätt. Man kan ha sex med en själv eller med en eller flera andra.
7. Ett annat ord för samlag.
8. Bisexualitet är när man bli kär i och kåt på både tjejer och killar.
9.Analsex är när man smeker, pillar eller slickar i eller runt analöppningen eller att man för in något som en penis eller en sexleksak.
10. Kärlek kan vara något man känner för en annan person, man tycker om den personen och vill vara så mycket som möjligt med den personen. Det behöver inte alltid vara något sexuellt inblandat, man kan vara kär i en vän också. Olika peroner tolkar ordet på lite olika sätt.
11. Mens är den blödning från livmodern som tjejer får ungefär en gång i månaden från och med puberteten. Mens är kroppens sätt att visa att man är könsmogen.
12. Ett annat uttryck för att killen får utlösning, alltså att det kommer ut sperma.
Det är svårt för mig att avgöra om ett storasyskon får se på porr. Det beror ju på hur gammal syskonet är och hurudan porr det är frågan om osv. Oftast är det nog 18 års åldersgräns på porrfilmer. Men vissa kan ju vara våldsamma eller på annat sätt olämpliga för tex en mera känslig 20 åring till och med. Orsaken till att det produceras porrfilmer kan väl tänkas vara att folk i alla tider gillat porr och den kittlande känslan som kommer av både tankar och handlingar som förknippas med porr. Vissa har mera behov än andra. Sex kan ta ont, men oftast är det ändå förknippat med något skönt som man vill ha mera av. Du kan läsa mera om sex och sånt på våra infosidor HÄR. Man måste ingenting då det gäller sex. Ingen får eller ska tvinga en till något man inte själv är med på. Man äger och bestämmer över sin egen kropp. Det är mycket viktigt att komma ihåg!!!
Hoppas du fick svar på dina funderingar :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna