Smal men ändå äta godis
05.04.2014
Hej jag är 160 cm lång och väger 56 kg jag skulle gärna vilja gå ner i vikt lite eller åtminstone tighta till kroppen och få platt mage men jag undrar om det är möjligt om jag är ute och springer 5-6 gånger i veckan + drar lite styrke träning en gång i veckan men äter godis en dag i veckan? Har svårt att sluta helt :)) Tack på förhand! Godissnål

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.04.2014
Hej Godissnål!
Oj vet du med den mängden löpning och träning får du äta många godispåsar utan att det syns någonstans. Eller nu inte massor, men fler än en. Och en bulle går också bra, eller en efterrätt eller lite chips. Inget av det kommer att märkas i den stora energiförbrukningen du planernar nu för varje vecka. Däremot kommer det att göra gott åt livskvaliteten, humöret och motivationen om du får njuta lite av gott - och unna dig lite belöningar. Att dra bort ALLT gott är nog ett så onödigt straff av sig själv att det borde vara förbjudet. Men se också till att verkligen äta sådant som du tycker är supergott - inte bara ta en bulle för att det bjuds fastän du egentligen inte riktigt gillar bullar utan mycket hellre skulle vilja ha en viss sorts lösgodis om du nu ska frossa! Tänk på att du hursomhelst ska ha 1) energi att orka leva en vanlig dag, 2) energi (och mineraler, vitaminer osv) för att kunna utvecklas - speciellt hjärnan - och 3) energi för att orka träna. Så var noga med att du får tillräckligt med mat! Att trimma upp sig till sommaren är ingen dum idé, men du behöver ju inte göra det på bekostnad av din koncentrationsförmåga, minneskapacitet, menstruation - och som sagt, livskvalitet!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott