ätstörningar....??!
29.04.2014
heijjsan!
jag är en 16 årig tjej som tror att jag "lider" av ätstörningar... jag mår inte dåligt utan det är mera som att jag inte vill äta, och om jag har ätit något gott så får jag skuldkänslor och vill kräkas... jag sitter gärna i ett hörn för mig själv och äter och gillar inte att folk kommentera mitt utseende och min vikt. jag vill helst inte äta fet mat utan kan ibland äta diet portioner... hur vet jag att jag har eller inte har ätstörningar? ostronsås
Rasmus svarar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
08.05.2014
Hej, svar är på kommande från våra experter på ätstörningar.
Ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Det låter som om dina tankar mer och mer börjat kretsa kring mat och ätande, vad du kan eller får äta. Det är lätt hänt att tankarna trasslar in sig i varandra och man glömmer bort att du, precis som alla andra människor, både måste och har rätt att äta så att du orkar och mår bra.
Jag kan inte utan mera information avgöra ifall du har en ätstörning eller inte, men oberoende så har du tankar och känslor som tydligt påverkar din vardag och orsakar lidande. Dessa tankar är värda att ta på allvar och söka hjälp för. Bättre att ta itu med problem innan de hinner växa sig för stora och svåra.
Rasmus
Jag vill ännu sätta till att du kan ju riktigt bra ta kontakt till skolhälsovården eller ditt Hvc till en häslovårdare om du känner att du behöver få mera hjälp. Kuratorn i skolan hjälper också till med såna här saker. Dessutom kan du kolla in våra infosidor HÄR, och läsa mera om olika kännetecken på en ätstörning och var man kan söka hjälp. Det är allvarliga saker som kan utvecklas till något som helt rusar iväg utom all kontroll och man måste alltid ta alla tecken på största allvar och inte tänka att det nog går om av sig själv :/
Ta hand om dig och var rädd om dig, hör av dig igen om du känner att du behöver mera hjälp och stöd,
vi finns ju här för er <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformartörerna Sanna och Liselott