Fortfarande underviktig?
26.03.2014
Hej! Är en tjej som i dagsläget väger 47,5 - 48 kg och ca 165-170 cm lång.
I höstas frågade jag er om råd och tips om hur jag ska gå upp i vikt, det har gett resultat! Har gått upp 6 kg på ca ett halvår! :) men har inte riktigt nått mitt mål än, vill helst väga lite över 50 kg, med tanke på min längd. Men min viktökning har inte hjälpt mig att få större bröst eller mens..
Har bara storlek 65a i bh storlek, har haft flytningar i ungefär ett år, sedan sommaren 2013, men mensen har ännu inte kommit! Var med om en olycka i höstas där jag skadade underlivet, men det blev bara ett sår som syddes ihop och såret läkte på ca två veckor.
Men nu till min huvudsakliga fråga, är jag fortfarande underviktig? Förlåt för att det blev så långt!

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
03.04.2014
Hej!
Vad roligt att höra att du har lyckats gå upp i vikt och att våra tips hjälpte! :) Och viktökningen låter passlig och hälsosam för den tiden som gått, bra jobbat! Fortsätt på samma sätt så når du säkert ditt mål.
Om man bara ser på siffrorna så är din vikt ännu lite i underkant, men du är på rätt väg och du ska vara nöjd och stolt över dig själv och att du kunnat förbättra på dina matvanor! Vi hoppas och tror att du redan mår bättre och att du vill fortsätta på samma linje. Men kom ihåg att man inte ska stirra sig blind på vad vågen visar - känn efter hur du känner dig både fysiskt och psykiskt - orkar du med allt du vill och borde göra?
Igen säger vi att du är ännu så ung att du inte behöver bekymra dig för att din mens inte börjat eller att dina bröst inte blivit större. Det är inte något som kommer att ske snabbt eller över natten bara för att du gått upp i vikt. Visst påverkar viktökningen hela kroppen, men ofta "fastnar" det på just sådana ställen som man inte vill eller märker att det fastnar på. Dina bröst kommer nog att växa med tiden, det är tom vanligt att brösten växer ändå tills 20-års åldern. Du måste bara vara tålamodig och fortsätta äta och sköta om dig på bästa sätt.
Samma gäller mensen - visst, flytningarna är ett tecken på att puberteten kommit igång och också en förutsättning för att mensen skall börja, men det är omöjligt att säga hur snabbt och när mensen kommer igång. För vissa börjar mensen redan som 10-åring, medan andra får den först när de fyllt 17. Vi förstår att du längtar efter de här sakerna, men tyvärr finns det inget som du kan göra (förutom att fortsätta som du gör) för att snabba till processerna.
Oj, otrevligt att du hamnat i en olycka - men bra om det inte var frågan om något värre. Olyckan och såret har nog inget att göra med hur snabbt mensen kommer sedan.
Ha det bra! :)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna