frustrerad
20.07.2014
Hej. Tycker det känns "löjligt"att fråga nåt men.. jag är 15 år ca.1.75 lång o väger ca. 76kg och när andra skriver om hur mycket de väger o allt här så blir jag frustrerad. Varför väger dom så lite m.m jag är lång o klart att jag väger mer då. e så jävla trött på min kropp personer säger att men du är ju smal o har fina kurvor. Men jag gillar inget med den. Fettet lägger sig på låren alltid o jag undrar, vad är det lättaste sättet att få mindre lår? Jag brukar gå på gym men motivationen e helt borta. Några tips på hur man får tillbaka den? anonym

Ungdomsinformatören Sanna svarar
22.07.2014
Hejsan,
du har alldeles normalvikt, enligt alla tabeller. Helt perfekt, men som alltid så tycker man ju inte det själv :( Tänk om man någongång under sitt liv kunde  vara nöjd över sitt utseende, kunna tänka att: "jag är helt perfket som jag är, alldeles lagom på alla de sätt". Men neeeehej, alltid ska man jämföra sig med andra och i egna ögon kommer man alltid till korta i sådanan jämförelser, tyvärr. Jag kan tänka på hur min kropp såg ut för 15 år sen och tänka att ååååh om jag bara kunde se ut sån nu, eller kanske som jag var för 20 år sen. Tror du att jag var nöjd då för 15 eller 20 år sen? Nej, då suktade jag efter något annat igen. Som sagt var tänk att man aldrig ska bli så klook att man förstår att njuta av här och nu. Jag är helt säker på att om 10 år kommer jag att tänka att åååh om jag ändå såg ut som på 2014 :D  Människan blir aldrig nöjd.
Vi har alla olika kroppsformer och så ligger det i generna var vi samlar vårt fett. Vissa får det på magen och andra på låren osv Bra träning för låren är ju löpning, simning och cykling som exempel. Men man ska också vara noga med att tänja så att man inte får korta tjocka muskler.
Att du inte vill gå på gymmet är helt förståeligt just nu. Det är ju 30 grader varmt ute så inne på ett gym blir det outhärdligt just nu. Satsa istället på simning, löpning eller cykling, vädret är ju perfekt för sånt just nu, sen i vinter kan du återgå till gymmet då det blir kallt och ruggigt ute :)
Vi har samlat lite tips och råd om träning på våra informationssidor kolla mer HÄR.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna