Går inte upp i vikt...
20.05.2014
Hej.
Jag har alltid varit underviktig, min viktkurva har alltid varit 10%-15% under medeltalet, och jag har varken mått bra eller dåligt av det.
För ca. 10 månader sedan började jag träna en kampsport 2 gånger i veckan, och då vägde jag mellan 47 och 51 nästan hela tiden. Men efter jul så vägrade min vikt öka längre. Jag hade inga problem med min viktökning från 45 till 50. "Yay, muskler!" tänkte jag bara.
Nu efter jul gick min vikt ner till ca. 47 igen. Nu ligger min vikt nästan dagligen mellan 46.3 och 47.0
Det har inte gått över 47 på fleeera veckor, rent av månader.
Vad kan vara fel? Jag äter normalt (jag äter mer nu än jag gjorde för 1 år sedan), jag dricker normalt, jag tränar 2 gånger i veckan, och annars är jag mycket på datorn. Ska börja gå ut med hunden.
Så, var kan problemet ligga? ^^ För jag borde inte gå ner i vikt om jag tränar.. Min mamma tycker att jag har blivit smalare nu också, men jag har ju knappt något fett alls (det mesta ligget väl på låren..)
Så nuläget:
Snart 17 år (om en månad)
46.3 - 47.0 kg
Ca. 165 - 168 lång
Tränar 2 gånger i veckan smal

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
02.06.2014
Hej smal!
Ursäkta att du fått vänta på svar, det är rusning här. Men nu ska vi äntligen ta itu med din fråga!
Hur mår du annars då? Känner du dig tröttare, orkar du med allt som vanligt? Om du känner dig helt okej är vikten inget du behöver oroa dig för - det är mycket troligt att du är en sådan person som alltid kommer att vara smal, du har det i generna. Då är det inget du behöver ändra eller ha ångest för, det är bara så du är skapt.
Bra att du hittat en motionsform som du tycker om. Visst, när man rör på sig jobbar musklerna, men när musklerna växer och när man motionerar ökar också behovet av energi. Därför kan det hända att det du ätit förr inte räcker till mera, du måste kanske öka på energi-intaget ytterligare. Du har säkert en effektiv ämnesomsättning naturligt och den "boostas" ytterligare av att du tränar. Därför tycker vi att du ska försöka äta ännu mera. (Annars äter du väl regelbundet, 5-6 gånger om dagen?) Försök sätta till ett mellanmål i din kost och se om vikten kanske börjar krypa uppåt. Läs också här vad vi skrivit om att gå upp i vikt.
Vi tycker hursomhelst inte att du behöver väga dig så ofta som du gör. Om du mår bra annars är vikten bara siffror - det är inte vikten som avgör hur du mår. Men om du känner dig trött och inte orkar med allt som vanligt är det kanske skäl att undersöka vad det beror på. Eftersom skolorna just slutat tycker vi du kan ta kontakt med hvc:n om du känner att du inte orkar med allt som förr så de kan ta reda på vad det beror på.
Sköt om dig och grattis på födelsedagen i förväg!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna