Gått ner i vikt
12.01.2014
Jag är då 16 år, ca 163cm lång och väger 46kg. För några veckor sedan vägde jag typ 50, så jag har ju gått ner 4-5 kg..
Jag har alltid varit lätt, så det är inget bekymmer. Men just faktumet att jag har gått ner i vikt är ju inte så bra..
För någon månad sedan började ja träna ca 2 gånger i veckan, men jag tycker ju att jag borde börja väga mer då jag förmodligen får lite större muskler. Men nej, på 1-2 veckor har min vikt gått ner..
En del av mej e bara nöjd, jag väger lite, e smal o fin o.s.v. men en mer logisk sida av mej säger att de e dålit att gå ner i vikt då jag annars redan är underviktig. Min viktkurva är ca. 13% under de normala, så de e ju normalt för mej. Men nu måst de ju va ännu mer än bara 13%.. Så ja vet int, borde ja vara orolig?
Jag vet redan nu att jag int kommer att ät mera, eftersom att ja redan nog äter tills jag e mätt, ja äter sallad, potatis, fisk o kött o allt annat som ja får. Så.. Jaa :/
Ja tycker om att va smal o lätt. Alltså tycker ja om att ja har gått ner i vikt. Men ja vet ju att he int e meningen att ja ska gå ner i vikt, då de flesta i min ålder e typ 10 - 15 kg tyngre än mej. O de e normalt.
Nu känns e som att ja bara upprepar mej.. ^^'
Ja kan säg vad jag har vägt nu senast sådär ungefär:
Ikväll: 45.5
Igår: 46.3
Fredag: 46.5
Torsdag: 46.9 - 47.3
O före de så va de 47 - 49 Lillon

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
17.01.2014
Hej!
Hmm... kanske du blivit av med extra vätska i kroppen? Det skulle åtminstone delvis kunna vara en förklaring till varför du gått ner rätt mycket på kort tid nu. Tränar man mera så behöver kroppen mera vätska för att kompensera svett mm, men samtidigt så kan träningen göra så att överloppsvätska som samlats i kroppen kommer ut. Men det låter ändå som mycket med 4-5 kilo... Att förlora så mycket bara för att man börjat träna 2 gånger i veckan är inte riktigt logiskt, nä.
Visst kan träning ge mer effekt i början och sedan jämna ut sig så att man liksom "stampar på stället" en tid - men precis som du skriver så borde ju muskelmassan också öka av träningen. Är du riktigt säker att du faktiskt äter tillräckligt - du ska ju äta betydligt mer nu när du tränar också? Man ska ju inte bara ha energi för allt det dagliga "levandet", och inte dessutom bara mera energi än vanligt för att räcka till det som går åt under träningarna, utan till på köpet tillräckligt för den stora mängd utveckling som sker under tonåren. Det är ju faktiskt hjärnan som behöver mest energi för att kunna utvecklas som den ska, men också tex menstruationen behöver energi för att fungera som den ska.
Så på sätt och vis borde man få in energi till tre saker istället för till bara en som vuxen. Får man inte det och i praktiken äter som om man skulle banta, så är det klart att någon av de här behoven inte blir tillfredsställt - och dum vill väl ingen bli åtminstone. Eller få svårt att koncentrera sig, minnas, lära in nya saker eller tänka kvickt. Och får man för lite energi vet ju nog alla egentligen hur sur, gnällig, ledsen och trött man blir. I värsta fall utvecklas det faktiskt till depression, ångest eller ätstörningar - riktigt enkelt och kort förklarat: vem kan ha bra självförtroende om man ständigt är ledsen och deppad?
Idag är det så väldigt många unga tjejer som äter alldeles för lite. Kanske har det här vem-äter-minsta-portionen-i-skolmatsalen-tänkandet, alla bantningstips och konstiga kroppsideal som liksom bara smälter in hjärnan under en vanlig dag från allt från tv-reklamer till fb osv blivit så vanligt att folk inte ens inser hur lite de faktiskt äter eller förstår hur mycket de borde äta för att få energi till allt. Väldigt många blir sedan förvånade när de inser hur få kalorier de får i sig jämtemot hur många de borde få i sig - eller av vad de här kalorierna egentligen borde bestå av och hur mycket det blir tillsammans när det handlar om nyttig och hälsosam mat och inte om snabbmat eller godis.
Så fundera än en gång igenom vad du riktigt äter, så att du nu säkert faktiskt får vad du behöver. Om du är osäker, så gå och fråga någon tillförlitlig person - INTE en elitidrottare eller hälsofreak, de är extrema - som skolhälsovårdaren eller en dietist/kostrådgivare. Okej? Och fortsätter viktiminskningen fastän du tycker du och andra tycker du äter tillräckligt och hälsosamt, så uppsök läkare, för att utesluta att du inte tappar vikt av någon annan anledning.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna