godis/chips
02.09.2014
Hej! jag har funderat på en sak! om man vill gå ner lite i vikt (jag tränar regelbundet) förstos är det bra att äta nyttigt men om man vill ha något gott ibland är det då bättre att äta godis/ chips isåfall någon skilld sort tex. choklad/fruktgodis....? och då menar jag inte nötter,torkad frukt och mörk choklad. tack på förhand :)

Ungdomsinformatören Jenny svarar
09.09.2014
Hejsan!
Man kan säkert bra äta lite gott ibland då man annars äter nyttigt. Då kan man som du nu har tänkt försöka göra lite bättre val. Choklad sägs vara nyttigt, så skulle själv föredra choklad inför färgglad godis. Ju högre kakaohalt chokladen har, desto mindre socker innehåller den. Vet inte hurdan skillnad det är med sockret, men då lämnar åtminstone de onödiga och ohälsosamma färgämnena bort. Decibels kostrådgivare har någon gång besvarat att man kan ha t.ex. en karkkidag i veckan som riktlinje, så man kan äta lite gott ibland och göra det utan dåligt samvete.
Det vilket som slutligen är bättre handlar säkert om hur mycket man äter. Då man äter allt med måtta så tror jag man kan välja det man vill ha.
Ha det så bra!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny