hej
04.09.2014
Hej! Jag väger 64,42 kg och är 182 cm lång. Det kanske låter lite eftersom jag är så lång. Men hur som hälst är jag inte fet. Jag är som en "normal" människa som äter sötsaker. Men nu är det så att deräkt jag blir i "modellform" (alltså blir smalare) får jag börja arbeta. Jag har talat med en personaltrainer om hur jag ska träna och äta. Han sa att jag måste träna varje dag i en och en halv timme och äta sallad och kött osv... Jag VILL så gärna bli smal på en super kort stund men det lyckas aldrig. Jag klarar av det 3 dagar sen hetsäter jag. Och efter det börjar jag gråta och hatar mig själv...! Jag får tankar om att skära mig osv... Ska jag sluta äta och bara träna eller vad ska jag göra? Det går inte att bara träna och äta hälsosamt. Kan man träna och minska på maten eller???? Jag mår jätte dåligt snälla hjälp mig! hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2014
Hej du.
Åh, vad jag önskar att jag hade dig här så att jag fick tala med dig ansikte mot ansikte istället. Men jag skall försöka uttrycka mig skriftligt istället.
Egentligen avskyr jag att ta fasta på människors vikt i förhållande till längden eftersom det bara är ett sätt att mäta, och det inte alltid ger rätt bild av sanningen eftersom det inte alls tar hänsyn till muskelmassa t.ex. Men om vi nu ändå skall ta fasta på det så innebär din vikt i förhållande till din längd att ditt BMI (body mass index = vikt (kg)/längd (m2)) är 19, vilket innebär att vikten är normal, men på gränsen till att vara för låg. Anledningen till att det finns en sån skala som BMI är ju inte att avgöra om man är tillräckligt smal för att vara snygg eller inte, utan om vikten är hälsosam. Du skriver att så fort du blir i "modellform" (smalare) så får du börja jobba. Du skriver inte vad det är du skulle jobba med, men jag antar att det rör sig om modelljobb, eftersom väldigt få andra jobb har så ohälsosamma och farliga ideal som den branschen.
Du skriver även att du talat med en personal trainer som uppmanat dig att träna 1,5h/dag och undvika kolhydrater. Jag tycker att det är ett rent farligt råd att ge till en flicka i din ålder, och verkligen oansvarigt av honom/henne att ge dig dessa råd. Om man vill att kroppen skall hålla tills man blir gammal, och fungera normalt (inte löpa risk för benskörhet eller barnlöshet) så måste man behandla den med respekt - och då får man inte svälta den. Det är ett ganska klassiskt resultat om man helt försöker förneka sig själv mat att det inte håller - och att man då tröstäter och mår dåligt. Det är definitivt ingenting du skall hata dig själv för utan istället skall du fundera över om det verkligen är rätt metod och vad det egentligen är för ideal du strävar efter. Din kropp behöver mat för att orka, även humöret blir sämre om kroppen svälter, och en balanserad kost innebär att man även kan äta godsaker ibland utan att få ångest över det.
Det är meningen att en person i växande ålder skall äta mångsidigt, och det innebär att man även skall få i sig kolhydrater och fett för att kroppen skall fungera. Du kan t.ex. inte bygga upp muskler om du inte får i dig fett, och isåfall är det ju onödigt att träna så mycket som du strävar efter. Det är ju inte heller hälsosamt att träna hur mycket som helst, och det är lika viktigt för kroppen att vila ibland. Så om du tränar, t.ex. fyra dagar/vecka, så är det viktigt att du även har vilodagar då din kropp får återhämta sig från träningen.
Jag tycker inte att du skall sträva efter att bli smalare än du är nu, eftersom det isåfall kommer att vara på bekostnad av hur din kropp mår. Jag önskar att du skulle gå och tala med någon. t.ex. en kostrådgivare eller motionsinstruktör som kunde gå igenom hur du kan äta och träna för att hållas frisk, inte för att bli smalare. Du kan säkert komma i kontakt med dessa personer via din skolhälsovårdare.
Snälla du, var snäll med dig själv! Din kropp älskar dig och vill dig väl, så snälla var snäll tillbaka och ge den det den behöver för att orka. Jag förstår ju att modelljobb låter väldigt lockande men är det verkligen värt att sätta både din fysiska och psykiska hälsa på spel för att uppnå ett ideal som inte är hälsosamt eller verkligt? Snälla tala igenom dethär med din hälsovårdare eller nån annan människa som förstår sig på motion/kost men fokuserar på hälsa och inte på utseende.
Kramar
Tessi