hjäl mig!
05.05.2014
Hej! Jag är en pojke som är 13 år gammal. Jag är överviktig och har pojk "tissor" jag skäms hela tiden. Vet inte hur jag skall träna bort dem :( hjälp!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej!
Vännen, du är långt ifrån ensam om att ha man-boobs, pojktissor, mansbröst. Det här blir allt vanligare, bland annat för att det är allt fler som är överviktiga. Just övervikt är en av de vanligaste orsakerna till att pojkar får bröst, eftersom bröstvävnaden även hos män består mest av fett. Fettet fördelar sig inte riktigt jämt över kroppen, utan just mage och bröst har fettreserver hos män också, inte bara hos kvinnor. Går man ner i vikt, så försvinner nog fett över hela kroppen, men förhållandevis lite mer just från mage och bröst. Så om du känner dig redo att börja träna mera och tänka mera på vad du äter, så har du en stor chans att minska på bröststorleken. Hela du mår ju bara bra av att gå ner i vikt, speciellt på lång sikt och när det gäller det allmänna självförtroendet.
Sedan så är det rätt vanligt att killar får lite bröst under puberteten. Hormonerna i kroppen då påverkar faktiskt bland annat mjölkkörtlarna som finns även i mäns bröst (även om de inte blir aktiva någon gång, som hos ammande kvinnor). Hormonerna kan göra att de svullnar och de kan till och med ömma lite och bröstvårtorna kan vara större för ett tag. Oftast går dock de här hormonförändringarna över med tiden, så det är mycket möjligt att du inte alls har lika stora bröst om ett år eller två när du hunnit längre in i puberteten eller förbi den. Här på umo.se kan du läsa mera om just det här!
Oftast försvinner nog alltså man-boobsen av sig själv! Att börja tänka på vikten redan nu kan dock försnabba och underlätta att få bort dem :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott