Hjälp snabbt :(
30.01.2014
Hejsan igen! Linus heter jag och fick nyss svar på några frågor jag hade ställt, men inte om vilken, jag är 174 cm lång och väger 90 kg! :( är också lite tjock, men försöker äta bättre och röra på mig, men just nu i skrivande stund är jag hemma och sjukt. Men hur ska jag träna och äta? Mamma går på Viktväktarna så jag får bra mat :) men hur ska jag gå ner? Är 90 kilo farligt? Linus

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
06.02.2014
Hej igen Linus!
Förlåt att vi missade din fråga om vikten, men bra att du frågar igen!
Om man ser bara på siffrorna, alltså längden och vikten så är din vikt lite i överkant, men hur mycket och om du faktiskt borde gå ner kan vi inte säga eftersom vi inte kan se dig irl. Alla ser vi ut på olika sätt, övervikt kan tex bero på att man har tyngre skelett, eller mycket muskler, så det är omöjligt för oss att säga hur det står till i din situation. Därför skulle det vara bra för dig att gå till skolhälsovårdaren, så kan hon berätta hur din viktkurva "borde" se ut och dessutom kan hon ge noggrannare tips på kosten.
Det är svårt att säga om 90kg är farligt, det kan du kanske bäst känna själv - hur mår du? Kan du göra allt du skulle vilja eller förhindrar vikten dig på något sätt?
Om övervikten stör dig och bestämt dig att göra något åt den så ska vi ge några allmänna tips:
Det bästa sättet att gå ner i vikt är kombinationen av en vettig kost och motion över en längre tid. Du måste alltså vara beredd att hålla på en längre tid, förändringarna kommer inte att ske över natten. I princip går man ner i vikt om man får i sig mindre näring än vad man gör av med under en dag. Du säger att din mamma är med i Viktväktarna och att du får bra mat - det är en bra början! När det gäller kosten annars, är det viktigt att du äter regelbundet, helst 5-6 måltider om dagen. Börja dagen med frukost, (ett mellanmål, tex en frukt), skollunch, mellanmål, middag och kvällsbit. Kolla att dina portioner inte är för stora och ta helst inte mera mat. Ät ändå så att du blir mätt. Försök äta mångsidigt och ät gärna mycket grönsaker. Lämna bort skräpmat, godis och sötsaker.
Vad bra att du börjat röra på dig! Det är egentligen ingen skillnad hurudan motion du håller på med så länge du blir andfådd och svettig. Testa på olika saker så att du hittar någon gren som du gillar, då orkar du också hålla på: simning, promenader, springturer, muskelkondition, hoppa på studsmattan, skidning, skrinning, xbox kinect... allt funkar! Motionera helst flera gånger i veckan (3-5 ggr) och åtminstone en halv timme åt gången. Vardagsmotionen är också viktig – cykla mera, ta trapporna istället för hiss, städa – eftersom sådana sysslor förbränner energi utan att du märker det.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott