känner mej tjock !
18.03.2014
Hej! Jag e 157 cm och väger runt 50 och jag har ångest om att ja e för tjock å ja vågar int gå me toppar å kofto fö ja e rädd att ja ska bli mobbad för att ja int har " platt maga " va ska ja gär åt e ? å e hjölper int att trän å ja vill int va såhe tjock. Flicka 14 som gänner sig tjock

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.03.2014
Hej, söta du <3
Du är inte alls tjock, du alldeles exakt precis lagom. Just inom din normalvikt :)
Men jag vet ju att man ibland kan tycka att man är tjock på något visst ställe (tex magen) fast man egentligen inte alls är det. Alla har vi ställen och områden på våra kroppar som vi inte är nöjda med, även de som klassas som de allra vackraste människorna i världen. (Annars skulle ju inte kändis plastikkirurgerna leva så gott) Och om du är riktigt ärlig hur många har helt platt mage??? De allra flesta som har ett normalt förhållande till mat har lite extra fett på magen, det hör till den kvinnliga kroppen. Speciellt på nedre delen av den kvinnliga magen så är det viktigt att det finns lite stötdämpning både för att det skyddar livmoder och äggstockar men också för att fungera som just en stötdämpare vid sex. Vi ska vara rädd om våra stötdämpare ;)
Dessutom ser det faktiskt mycket snyggare OCH sexigare ut om man har en liten mage under toppen eller koftan än om det går innåt där.
Kolla in allt vi skrivit om komplex HÄR. Läs det inte bara en gång utan flera gånger, det tar tid att så att säga "hjärntvätta om" hjärnan, alltså att man kan börja tänka i nya banor. Dessutom så kan det nog hjälpa lite med träning, men det är ju inget som sker över en natt, det måste få ta den tid det tar. Satsa på att göra plankan, du vet säkert men här kommer en länk med en bild
jag sätter med ett 6 veckors träningsprogram för plankan också HÄR.
Sluta fyll din hjärna med negativa tankar om att du skulle vara tjock, för det är du faktiskt inte, vi är lika långa du och jag och jag kan ju lugnt säga att jag skulle vara överlycklig om jag vägde 50kg...
Njut av din helt perfekta kropp, det syns utanpå om man tycker om sig själv, om du gillar din kropp kommer andra också att tycka att den är snygg, men även det motsatta gäller här. Om du tycker att du är tjock och ful så sänder du ut såna vibbar till andra och då ser inte andra dig som den "kalaspingla" ;) du faktiskt är.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna som på riktigt har stor mage ;)