Mager?
05.11.2013
Hejsan. En tjej på 14år. Är inte den smalaste, lite rund kan man säga. Hatar min kropp, Har försökt gå ner i vikt men det funkar aldrig. Undrar om ni har några tips hur man får bort det extra. Vet att man inte får banta, men jag måste... har dålig självförtoende, flerea kallar mig "rund".. Har ni några Tips??? Tjockisen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.11.2013
Hej,
Du har säkert hört detta miljoner gånger förr, alla har vi både bättre och sämre sidor, alla är vackra på sitt sätt. Men det stämmer faktiskt. Alla har saker som man är mera nöjd över men också saker som man inte alls är nöjd med. Även de allra vackraste människorna i världen har sina komplex och delar som de helst vill dölja totalt.
Det gäller bara att hitta sina bästa sidor, men kanske också att bli medveten om sina mindre fina sidor så att man kan lära sig att dölja dem. Man ska lära sig att framhäva det fina man har och att dölja det  mindre bra.
Vi har ju skrivit massor om hur man stärker sitt självförtroende, kolla HÄR
Sen är det ju klart att en vältränad kropp kan se bättre ut än en soffpotatis ;) Men det betyder ju inte att du måste börja hårdträna nu genast. Försök hitta en motionsform som du gillar. Långpromenader, simning, cykling, dans eller vad som helst som betyder att du vill röra på dig åtm 2-3 ggr i veckan. För om man far en eller ett par gånger under hösten på sporadisk länk så ska man ju inte förvänta sig några underverk till julen :D Men om man sätter upp ett vettigt schema åt sig själv, inte för hårt men ändå lite utmaningar så märker man nog skillnad efter en tid. Om man tycker det verkar jobbigt att laga ett schema så finns det många färdiga program på Tidningen I Form:s hem sida HÄR
Huvudsaken att du hittar en motionsform som du gillar och sen att du faktiskt gör det flera gånger i veckan, då märker du nog reslutat. Strunta i vad andra säger, jag vet att det är jätte svårt, men ungdomar i dag kan vara så otroligt elaka med varandra har jag märkt. Det är inte klokt vad vissa kan släppa ur sig, man blir helt stum, tänkt att folk är så tanklösa att de hasplar ur sig såna elaka och nedvärderande saker som de alldeles säkert inte skulle gilla om någon sa till dem :(
Vi är som vi är och så är det med det! Jag brukar tänka om någon säger något elakt till mig att jag börjar inte ens fundera över sånt, om en person har så lite vett att den inte silar vad som kommer ur munnen så är det bara att beklaga dens dumhet. Är det så att jag inte duger som jag är så får det vara, jag hittar nog andra att umgås med som förstår att uppskatta mig för den jag är!
Jag hoppas du kan känna att jag skickar av allt detta till dig nu <3 <3 <3
Stå upp för den du är, låt ingen trycka ner dig och kom ihåg att du och alla vi andra duger precis just så som vi är!!!!
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna