Självmord
05.11.2013
Hej, jag har liksom vissa problem i livet, först är att jag är arbetslös, på något vis isolerat mig från mäniskor så jag sitter hela tiden vid datorn, chattar typ o shit som jag inte vill ens göra och så har det varit i många år, har blivit lat eller gett upp redan , kanske både och.. FPA har avslagit min arblös ansökan, dem säger att jag måste ge dem papper på hur länge jag har jobbat på sommaren, så jag e typ utan pengar nästan och med sina problem, kontakt med föräldrar har jag inte liksom, vill inte höra negativa saker från dem, eller dem vet vad jag har för problem men trötta att hela tiden säga år mig vad jag ska göra, lättare att säga än att göra det.Och jag har ingenting att jobba för "kämpa för" liksom ._. Och om ni säger att jag ska gå till psykoterapeut så har jag inte pengar till det -.- varje timme kostar där + knappast hjälper dem med bara ord.
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.11.2013
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till våra kolleger på Resurscentret Föregångarna, för jag VET att de kan hjälpa dig!
Föregångarna är ett ställe (finns i Vasa men har deal med kommunerna runtomkring att hjälpa även deras behövande) där de kan hjälpa med allt från att få pengarna att räcka till räkningar till att hitta drömyrket, allt från att hjälpa till att fylla i blanketter till att peppa och stöda inför arbetsintervjuer. Där finns också sådana handledare som man kan diskutera livet och problem med och få hjälp att bli lite klokare på vad man vill göra med sitt liv. Killarna och tjejerna där är SUPERskön inställning och är både duktiga och erfarna på att hjälpa folk - speciellt unga - att hitta en bra stig i livet!  Och de är gratis ;)
Svar kommer av dem så snart de kan - men vill du, så är det faktiskt bara att stega upp till dem och snacka en stund också. De finns i Vasa centrum, på sidan av McDonalds längs Handelsesplanaden. Du kan också ringa till exempel Nicke eller Jonas, här hittar du deras telefonnumror och även adressen och kartan till Föregångarna.
Vet du, du tog redan det där första, tyngsta - men viktigaste - steget att få ordning på ditt liv genom att du skrev till oss. Efter det här blir det bara lättare och lättare att fortsätta reda ut vad du vill göra och börja på med planen, ta emot hjälp och må bättre. Snart blir det bra! Håll ut och kämpa lite till, jag lovar att det är värt det! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Moj,
Låter inget vidare det du skriver. På Föregångarna hjälper vi personer som befinner sig i liknade situationer.
Viktigt att komma ihåg är att det finns lösningar på de problem du beskriver, trots att det kan vara svårt att se dom när man har riktigt leidun och mår dåligt.
Ibland behöver man hjälp med att komma igång och få tag i en tråd att börja nysta i. Med just detta kan vi hjälpa till.
Ta kontakt med oss på Föregångarna, det kostar ingenting, du kan vara anonym, och bäst av allt - det är helt frivilligt.
h. Niclas Risku, vägledare, Resurscentret Föregångarna