Skida?
13.01.2014
Hej, jag skulla gärna vilja bli lite smalare och undrar om man kan bli det av att åka ca 3-4 km längdskidor varje dag? Undrar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
14.01.2014
Hej Undrar!
Hmm.. nu vet vi ju inte hurudan utgångsläge du har, eftersom du inte nämner något om hur du brukar röra på dig från förr (eller om du gör det) eller om du ens behöver bli smalare - men vi antar i vårt svar att du inte motionerat något desto vidare tidigare. Skriv gärna en kommentar/följdfråga om du fortfarande undrar över något. :)
Skidåkning är en av de effektivaste sätten att motionera och röra på sig, eftersom hela kroppen jobbar - så visst kan man bli smalare om man åker skidor! Skidning är speciellt bra eftersom man arbetar med hela kroppen samtidigt och skidning förbättrar uthålligheten så man orkar bättre också med andra uppgifter i vardagen (tex att cykla hem från skolan eller skotta snö).
Nu vet vi ju inte om du har skäl att bli smalare, men vi hoppas att du inte har planer på att minska i vikt utan hellre att tona kroppen. I puberteten behöver kroppen lite extra reserver för att kunna utvecklas och växa som den ska, därför är det inte bra att banta och minska mycket i vikt när man är ung (speciellt om du redan är normalviktig?!).
Men som sagt så är skidning ett bra val om du vill komma i bättre form, eftersom det förstärker dina muskler och förbränner fett effektivt.
Lycka till med träningen - Nu fattas bara snön! ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott