Vad räknas som bulimi?
22.02.2015
Måste man "klara av" att spy upp maten för att man ska ha bulimi? Själv försöker jag spy dagligen pga ångesten men det kommer inte upp. Det är ju inte riktigt friskt det heller. Så ja, ska man klara av att få bort maten för att räknas som ätstörd eller i detta fall bulimiker eller hur är det? Eee
Rasmus svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.02.2015
Hesjan kära Eee
Det låter inte riktigt sunt det du frågar om. Precis som du också själv skriver. Det finns väl inga knivskarpa gränser när det klassas som en ätstörning men jag skulle tro att du kan ligga illa till :(
För säkerhetsskull sänder jag din fråga vidare till en av våra experter, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan,
Det finns en utbredd missuppfattning att uppkastningar är ett krav för att kunna få en bulimidiagnos. Ätstörningen Bulimia nervosa kännetecknas av återkommande hetsätning som kännetecknas av en känsla av kontrollförlust, dvs. att man inte kan sluta äta då man en gång börjat. Upprepade kompensationsbeteenden, dvs. uppkastningar, annan självrensning, fasta eller överdriven motion. Därtill är självkänslan starkt påverkad av kroppsform och vikt.
Det som oroar mig med din fråga är din strävan till att klara av att spy upp maten. Jag förstår att det kan kännas som ett sätt att hantera ångesten då den är som starkast, men i längden leder kompensationsbeteende till ökad ångest, mer ätstörningstankar och negativ självbild. Du behöver inte spy upp maten för att kunna ha en ätstörning och söka hjälp för den. Sök hjälp redan nu. Ju tidigare du tillsammans med någon expert kan börja ta itu med dina problem desto bättre är möjligheterna att hitta lösningar och en ny riktning i livet.
mvh,
Rasmus