vikt...
25.03.2014
Hej decibel! Jag undrar mycket över min vikt. Jag är gå 160 cm och väger 80kg. Är ja överviktig, och i såfall hur mycket??
Jag idrottar rätt så mycket och motionerar varje dag. Jag är dessutom super snabb, men jag har ett verkande av socker. fiskben

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.04.2014
Hej, Du ligger lite i överkant, men eftersom du motionerar varje dag så består nog din kropp av mycket muskler också och som du vet så väger muskler mera än fett. På det sättet är ett bmi värde inte så jätte bra att stirra sig blind på, för när man beräknar bmi så tar man inte alls hänsyn till om man motionerar eller inte och inte heller hurudan benbyggnad man har. Man kan ju ha tunn benbyggnad eller kraftig benbyggnad, en som har kraftigare benbyggnad väger mera än en med tunn. Lite som att en resväska som väger mera i själva konstruktionen kommer att väga mera fast man packar samma som i en väska som väger mindre i sig själv, alltså i "benstommen". Jag tycker att om du annars mår bra och trivs med livet så ska du inte börja banta eller nåt sånt. Du fortsätter att motionera varje dag, eventuellt kan du sätta till någon gång på gymmet i veckan, det tillsammans med annan motion/idrott brukar kunna ge bra resultat också vad gäller vikten. Angående sockret så skulle det ju vara bra om du kunde åtminstone minska på det. Försöka att inte äta godis på vardagar, om du far på kalas så kan du bestämma utgående från hur många sorter det finns på kakfatet att du får äta av två eller tre men inte av alla. Man kan ju välja sina kalorier, en halvtorr bullaskiva är inte värd kalorierna den innehåller, medan en smarrig chokladcupcake kan vara mycket väl värd sina kalorier ;) Hoppas du förstår hur jag menar. Man ska inte neka sig själv allt gott i livet, men man behöver inte frossa i godsaker heller, man äter det som man får ut mest av, i njutning alltså. en halvtorr bullaskiva har väl inte gjort någon glad, medan en smarrig chokladcupcake kan vara veckans bästa :D
De flesta gym brukar ha en sån tjänst att man kan få ett personligt träningsprogam lagat åt sig, det kan ju vara en idé om du vill.
Fortsätt njut av livet, men välj dina "synder", hälsar ungdomsinformatören Sanna