Vikt
27.05.2014
Hej
Jag är en 13 årig tjej som är 171 cm och väger 52 kg. Jag tycker jag är underviktig. Det stör mig absolut inte alls. Jag äter passligt med mat. Så sportar jag mkt oxå. Men jag undrar om jag är underviktig. Jag tycker det men jag kanske inte är det. Claris

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
28.05.2014
Hej Claris!
Det är svårt för oss att säga om du är underviktig eller hur mycket du är det, eftersom vi inte kan se dig. På basis av siffrorna kan vi bara sätta dina mått i en tabell och utgå från det. Om man alltså sätter in dina mått i BMI-tabellen, så visar det att du nog skulle vara lite underviktig. MEN BMI-tabellerna är gjorda för vuxna, de är inte pålitliga för barn och ungdomar i växande ålder och de tar inte i beaktan tex hur mycket muskler personen i fråga har (muskler väger alltid mera än fett).
Så visst, om man bara ser på siffrorna, verkar du nog vara lite underviktig - men siffrorna är bara en liten del när det gäller vikten. Tex så kan vissa människor födas smala, de har vissa genetiska anlag för att vara smala och de har ofta också smala föräldrar. Då är undervikten inte farligt och det finns inte heller riktigt något man kan eller som behövs göra åt saken. Kanske du alltid varit smal och hör till dem som har det i generna?
Du säger att du äter tillräckligt med mat och att du sportar mycket, bra så, fortsätt med det. Du kan bra äta ännu mera och tex ta en till portion när du känner för det. Om du orkar med allt och har energi till både vardagssysslor och sportande, är vikten nog inget du behöver oroa dig för. Siffrorna utgör alltså bara en del av det hela, tänk hellre på hur du mår - både fysiskt och psykiskt, så får du en bättre bild av om du har en hälsosam vikt.
Om du däremot gått ner i vikt, tex bantat på flit på sistone ska du nog sluta med det direkt. Eller om viktminskningen inte varit avsiktligt, borde du kanske fundera vad det beror på. Om andra människor i din närhet påpekat att du magrat osv. är det ofta ett tecken på att man kanske borde fundera mera på vad och hur man äter. Men som sagt, om du är naturligt smal och mår bra kan du nog fortsätta som du gör.
Ha det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna
p.s. läs gärna vad vi skrivit om undervikt här.