Viktuppgång? sjukdom?
19.10.2014
Halloj.
För ett år sedan drabbades jag av vad som senare blev konstaterad ulcerös kolit. Det var hemskt och jag mådde fruktansvärt. Men när jag väl fick medicin och vi kunde tillsammans med läkarna klura ut vilken sorts medicin som passar mig började det gå bättre och bättre. Nu ett år sedan är min tarm fortfarande inflammerad, men långt ifrån så farligt som jag var. Jag har fått lägga om min kost rätt mycket, kan inte äta sallad, något med "skal" på t.ex. paprika, socker, råg och andra maträtter med mycket fiber och heller inget med laktos... Jag är alltså ganska begränsad. Det är jäkligt kämpigt och ibland tappar jag bara allt och livet känns så oerhört tufft, men samtidigt är jag tacksam, eftersom jag nu förstår vikten av att vara frisk.
Men nu till min fråga och mitt problem. Jag har gått upp i vikt, och jag har panik och mår otroligt dåligt över det. Jag känner mig ful, och nedvärderar mig själv varje gång jag ser mig själv i spegeln eller på bilder. Känner mig hemsk. Och jag förstår inte varför jag går upp i vikt :( Det enda jag kan förstå är att jag visserligen äter mycket, men det sker ofta på regelbundna tider och det är vanlig husmanskost. Äter aldrig snabbmat, godis, chips eller mat som förknippas med viktuppgång. Har snart gått upp 10 kg sedan juni. Mår så dåligt :( Tränar även rätt så regelbundet, simmar en gång i veckan, rider en gång i veckan och går och cyklar varje dag, så vardagsmotion tycker jag ändå att jag får. Jag kan tänka mig att det har med det att göra att jag tvingas äta lättsmält mat (ljust bröd...), men jag äter fortfarande inte stora mängder av det.
Detta har mig funderat över om det kanske har något med hypotereos att göra. Jag kan ha helt fel, men vad vet jag? Det känns som att alla autoimmuna sjukdomar har samband. Symtomen för hypotereos är kanske inte helt fullständigt överensstämmande, men vissa saker stämmer. Tröttheten stämmer helt in (men samtidigt har det ju antagligen något att göra med UC:n), har blivit ganska lättretlig och har fått väldigt torr hy på senaste tiden (det kanske kan ha något med hösten att göra också). Även det faktum att jag för några dagar sen fick någon konstig mens som bara varade i några timmar för någon dag sedan pekar på att allt kanske inte är ok...
Vet absolut inte vad jag vill uppnå med min fråga men känner mig så förvirrad och ledsen. Känner inte igen mig längre :( Är livrädd att det inte kanske ens skulle va hypotereos, eftersom det då skulle antaligen bryta ner mitt självförtroende ennu mer, pga. det faktiskt endast är mitt fel att jag håller på att bli tjock.
Hjälp mig :( Mumin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.10.2014
Hej!
Vår egen hälsovårdare Tessi kommer på jobb här på Decibel imorgon, men har redan fått din fråga ifall hon behöver kolla upp något före hon kan svara på den. Men hon kommer att svara åt dig så fort hon hinner :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Först och främst vill jag att du skall vara lite snällare mot dig själv. Det är inte ditt "fel" att du gått upp i vikt, precis som det inte är någons "fel" att du blev sjuk. Ibland händer det dåliga saker åt bra människor och det bästa du kan göra är att se framåt och göra det bästa av det du har.
Ulcerös kolit kan vara en urjobbig sjukdom att leva med, och det jobbiga är ju många gånger det att det inte finns några generella regler om vilken mat som t.ex. passar, utan man tvingas pröva sig fram själv. Det kan också kännas jobbigt just nu då man hela tiden bombarderas med budskap om att man skall äta så mycket fibrer som möjligt för att må bra - men alla tål inte fibrer, så är det bara.
Jag tycker att du skall kontakta din läkare och fundera tillsammans med hen på varför du ökat i vikt. Jag vet ju inte vilken medicin du äter, men många mediciner som används vid UC eller crohns sjukdom är baserade på cortison. och en av biverkningarna med de medicinerna är viktuppgång. Läkaren kan även lägga remisser till blodprov så att ni får utesluta hypothyreos. Jag tycker även att du skall träffa en näringsterapeut på sjukhuset (din läkare kan skriva en remiss till hen) för att du skall få gå igenom dina matvanor med en person som hjälpa dig rätta till sånt som kan rättas till. Oftast känner även sjukhusets näringsterapeuter till problemen som man står inför då man lider av en kronsik tarmsjukdom, så råden de ger är oftast bättre än de råd man får av typ grannen. Näringsterapeuterna på sjukhuset brukar inte heller sitta med en pekpinne och peka på de fel du gör utan tillsammans med dig kan ni helt enkelt försöka hitta nya och bra alternativ.
Den positiva sidan av det hela är att även om det känns mörkt just nu, och du har en jättetung period bakom dig - så behöver det inte alltid vara så! Man kan ha lugna perioder med UC då man knappt märker av att man har det, och det är dit du måste sträva. Så ring din läkare och säg att du vill ha en tid, och skriv på förhand ner alla frågor du har så att du inte glömmer bort dem då du kommer dit. Det är bara att ta tag i problemet.
många kramar!
Tessi