Vill bli större...
24.11.2013
Hej! Nu är det så att jag inte är helt nöjd med min kropp! Jag fyller snart 15 år, ca. 164cm, 50kg men jag skulle gärn vilja bli lite "knubbig", för jag är ganska smal.. eller jag känner mig åtminstone smal. Men är det något som blir större och växer så är det magen men jag skulle vilja att mina ben och armar blir större. Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
29.11.2013
Hej!
Hm, det här är en lite knepig fråga. För dels så kanske du naturligt är mager och finlemmad och även om alla kan bli mulligare, så kanske du har en sådan genuppsättning att du kanske inte har så lätt att lägga på hullet? Dels så kan det ha med åldern att göra - många "fyller ut" i mera kvinnliga former först i senare delen av tonåren eller i början av 20-årsåldern. Dels gäller det ju att fördela det extra på rätt ställen och dels att leva sunt. Alla kan kasta i sig skräpmat och bli rundare - men det är ju inte hälsosamt...
Så vårt förslag skulle dels vara att äta liiite större portioner och lite oftare under dagens lopp. Ät hälsosamt, men lite mer än den vanliga högstadieflickan äter till skollunch idag - för det är aaaaalldeles för lite (det här med att tävla om vem som äter minst vid lunchen sprider sig som pesten i österbottniska högstadier nu igen). Dels kunde du också satsa på att bygga lite mera muskler. Muskler brukar ofta ge en betydligt "snyggare" fyllnad och vara lättare att få där man vill. Så hitta någon träningsform som just du gillar att utföra och börja göra den regelbundet. Förvänta dig inte snabba resultat utan försök se träningen som en investering i dig själv som ska hålla länge.
Kolla även om vad vi skrivit om träning och motion förr, både i den här kategorin och under Information under Kropp - och så kan vi tipsa om att Kost kommer att vara januari månads tema :)
Hälsar ungomsinformatören Liselott