Vill gå ner i fett
02.11.2020
Hej!
Jag har nu en stund haft problem med min vikt. Jag är ca. 167cm lång, och jag väger 78kg. Jag vet att jag absolut inte är problematiskt överviktig eller något, och jag älskar mig själv oavsett vad så problemet är inte något sånt. Jag känner mig bara inte som mig själv i min kropp längre. Jag är en aktiv person, men det känns som att min vikt saktar ner mig, och helt enkelt känner jag mig inte som mig själv i min kropp längre. Mina kläder passar inte längre heller. Jag har problem med emotionell och hetsätning, då något går snett vill jag äta upp allt som jag hittar, eller då det finns mat så känner jag mig tvungen att äta det! Vet inte hur jag ska börja med att fixa dessa problem effektivt. Jag har lagt ett mål åt mig själv att uppnå min viktminskning tills augusti 2021, så har jag mycket tid på mig och så kan jag lära mig hur jag ska hålla extra vikten borta också. Jag är vegetarian, men funderar på om det skulle vara bra att bli pescetarian istället. Så min fråga är att om jag siktar att äta ca. 1850 kalorier om dagen kommer jag gå ner i vikt i bra takt? Äter nuförtiden 2500-3000 kalorier om dagen och vill verkligen sluta med det för så mycket mat behöver jag inte, äter bara för andra orsaker. G

Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna svarar
04.11.2020
Hej,
Detta med viktminskning kan man läsa mycket om och också mycket som inte stämmer. Du har jättebra idéer om långsam viktminskning för det är precis så det ska gå till för att man sedan ska lyckas hålla sin vikt.
Att räkna kalorier är dock inget jag skulle rekommendera för det är både jobbigt och kan leda till ätstörning, samma gäller med alla olika appar, jag rekommenderar verkligen inte att du ska använda en sådan. Du behöver nog ca 2000kcal men som jag skrev,det behöver du inte räkna på, jag lovar! Det blir så mycket hälsosammare att inte räkna kalorier.
Det viktiga nu är att du äter fyra-sex måltider per dag, vi utgår ifrån fem nu men tex om du skulle äta frukost jättetidigt så skulle ett extra förmiddagsmellanmål behövas och äter du sen frukost så kanske det räcker med fyra måltider. De måltider som du då äter ska vara fullvärdiga,dvs innehålla kolhydrater, protein och fett. Men utöver dessa måltider så ska du inte äta något mellan dem, inte heller dricka annat än vatten. Jag ger ett exempel, tex frukost kl.7.30, lunch kl.11.30, mellanmål kl. 14, middag kl.17 och kvällsmål kl. 20. Alla klockslag är ungefärliga tider naturligtvis men ungefär ska man låta det gå tre timmar mellan måltiderna, minst två timmar och högst fyra timmar. Det är att äta regelbundet, på så vis äter man en passlig portion och undviker bli vrålhungrig som brukar leda till överätning osv. Om man slarvar med måltiderna under dagen så blir man bara snål och börjar småäta. Man kan även tänka på att alltid bara äta en portion mat och lassa på med grönsaker förstås. Men för att man vill minska lite i vikt så ska man heller inte gå hungrig och äta för lite (det lyckas inte). Grönsaker är kostfiberrika och det gynnar hälsan på många vis.  Mellanmålet kan man skippa men då kanske middagen behöver ätas lite tidigare för att inte bli vrålhungrig, så beroende på hur ditt liv ser ut lägger du upp måltiderna. Ett mellanmål kan vara bara en frukt men ska du träna innan middagen så ska det nog vara fullvärdigt, förutom frukt också smörgås och någon mjölkprodukt till.
Att äta på detta sett rekommenderas för alla, det är en livsstil man mår bra av. Om du är vegetarian eller pescetarian spelar ingen roll bara du vet hur du som vegetarian får i dig det du behöver.
Att röra på sig åtminstone 30min de flesta dagar är toppen. Undvik också vågen, låt kläderna visa åt vilket håll det går och jo det ska gå långsamt.
Men det sista jag vill få fram är att du ska njuta av maten! Du kan äta all mat, det handlar bara om mängden. Och att du någon gång inte gör "rätt" är helt normalt, något dåligt samvete behövs inte (det bara stjälper), det är bara igen att börja på att äta regelbundet.
Känns dessa kostråd som långt ifrån din nuvarande måltidsrytm så rekommenderar jag dig att ändra lite i taget, att gå "all in" kan bli övermäktigt.
Kostråden hjälper också mot ditt emotionella ätande, och om inte så måste du bryta den vanan genom att vara bestämd och tex dra på dig skor och ta en kort rask promenad för att skingra tankarna, men som jag skrev så händer det någon enstaka gång är det ingen fara. Det är hur du oftast äter som spelar roll, hur du äter mer sällan påverkar dig inte.
Lycka till!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare