Finansiering/bidrag
20.04.2014
Hej, jag mitt kompisgäng hade tänkt bygga en paintball bana/park. Mark osv. är fixat och så.
Dock undrar jag om man kan få bidrag för servicebyggnader och sånt..
Behöver man vara en förening eller går det som privatperson, vad är det för olika bidrag/stöd man kan få? ghjkul

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
28.04.2014
Hej ghjkul!
Nu har vi frågat runt lite, men det ser överlag illa ut för att få finansiering för just sådana här ändamål. Eventuellt kanske kommunen kunde ha något i sin fritids- ungdoms- eller idrottsbudget, kanske för byggande, men det är osäkert. Just din kommun har inte speciellt bra ekonomi just nu, så det kan hända att de drar ner på en hel del bidrag för den här typen av ändamål. Men det lönar sig alltid att fråga på fritidsavdelningen vid staden/kommunen - det är troligt att de har speciella ansökningstider och blanketter också. Och att de kräver att man är en förening.
Har ni hört er för med andra föreningar inom paintball om hur de gjort med servicebyggnader och liknande? Googla på paintball + österbotten, så hittar du åtminstone ett par andra pantbal-föreningar som ni kunde kontakta för att kolla tex hur de gjort (mera om du googlar på finska eller begränsar sökningen till Finland). Flera ungdomsföreningar i nejden äger också paintball-utrustning, kolla också lite hur det fungrar hos dem.
Ett annat förslag är att fråga firmor och butiker, tex inom byggbranschen, om de kunde sponsorera eller donera begagnat material eller liknande? Hur är det med föräldrar som kunde hjälpa, samla finansiering eller donera material?
Inget brukar vara stört omöjligt om det finns vilja att jobba på det själv. Lycka till med pengainsamlandet.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna