Gniden
15.01.2016
Hej! Jag är en ruskigt snål människa. Alltså verkligen, jag avskyr att lägga pengar på saker. Samtidigt får jag en kick när jag lyckats spara pengar på något sätt, tvärtemot vad många andra skulle få, många skulle väl snarare få det av att handla. Jag köper aldrig fika när jag är ute med kompisar, handlar aldrig mat på stan, köper så billiga presenter som möjligt. När pengarna går till mig mår jag som bäst, men ibland, när det handlar om någon jag tycker riktigt mycket om och jag vill göra den glad, kan det vara värt att bjuda den personen på något. Men inte i onödan.
Det jag allra helst lägger pengar på är mina terminsavgifter för den sport jag går i. Det kostar 4000-5000 kr för mig per termin, vilket är väldigt mycket, men det är det verkligen värt. Men teknikprylar och sådant är verkligen ett no-no för mig. Är mitt beteende normalt eller borde jag bli mer givmild? Astrid

Ungdomsinformatören Sanna svarar
19.01.2016
Hej, Astrid
Vi är alla olika både vad gäller pengar och allt annat. Det finns inget rätt eller fel. Många som aldrig får pengarna att räcka till skulle säkert må bra av att få en liten dos av din inställning ;)
Det finns många orsaker till att man antingen är sparsam (låter bättre än snål) eller slösaktig. Man kanske fått den uppfostran hemifrån att man ska hålla i sina pengar och inte slösa allt på onödigheter. Någon annan tänker annorlunda, att det alltid kommer att ordna sig och att pengar ska användas. För mycket och för lite skämmer allt, brukar man säga. En passlig blandning av både spara och slösa är väl det optimala. Om ens spariver går till överflöd kan det vara jobbigt att leva i vardagen eftersom vi trots allt ändå ska ut med en viss mängd pengar varje månad i mat, boende mm. Men en person som inte alls tänker framåt och hur den ska klara sig utan genast den får pengar handlar en massa extra kanske lite onödiga saker kommer alltid att vara utan pengar och kanske i värsta fall hamna i svårigheter.
Jag tycker inte att du ska ändra dig. Du satsar på det som betyder något för dig och det låter ju mycket sunt och bra tycker jag.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna