Kostar psykolog?
15.04.2015
Hej, jag har en ganska så enkel fråga. Kostar det att gå hos psykolog? Till exempel i Vasa centralsjukhus? Har varit där förr hos en psykolog, men efter några få gånger sa jag att jag inte ville gå hos henne längre. Nu skulle jag vilja testa igen... Min familjs ekonomi är inte alls bra för tillfället, och jag vill inte orsaka mer problem eftersom mitt fall inte är akut men vill testa och se om psykolog hjälper. Skolans kurator lockar mig inte alls. Miss.LillaJag

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
17.04.2015
Hejsan Miss.LillaJag! Till psykolog vid sjukhuset slipper man inte utan remiss från en hvc/privat läkare. Nu vet jag inte hur det blev sagt vid ditt senaste besök där. Men ibland lämnas avslutningen öppen med "du tar kontakt igen ifall du känner att det behövs". Rätt ofta faktiskt! Kan du ringa och kolla det här? Eller kan någon annan ringa och kolla för din del? Exempelvis någon av dina föräldrar, skolhälsovårdaren, en lärare eller någon annan du har förtroende för? Ifall du kan fortsätta där du gick tidigare borde det  då ordna sig snabbt. Men ifall det behövs en ny remiss behövs det lite mera arrangemang. Det här kan en förälder, skolhälsovårdaren eller skolläkaren hjälpa dej med. Jag hoppas att du kan prata med dem trots att du känner att du inte kan tala med skolkuratorn. Du behöver ju egentligen bara säga att det känns som om de gamla tankarna och funderingarna kommer upp igen och att du känner att du skulle behöva prata med någon. Egentligen samma sak som du skrev hit till Decibel! :)
Det kostar lite att gå hos en psykolog på sjukhuset. Men kommunens/stadens psykolog är gratis. Ifall din familj har det svårt ekonomiskt så kan socialen hjälpa till ekonomiskt. Berätta om det hos den som du börjar gå hos - så får hon fixa det. Ditt illamående kan bli mycket dyrare i längden om man inte åtgärdar det i tid. Så jag tycker det är fint att du tog kontakt hit till Decibel. Du har redan i och med detta tagit första steget. Fortsätt bara så ska du se att du snart mår bättre! :)
Lycka till! Styrkekram,  Annika        Barnmorska - hälsovårdare