Vad skall ja ta mig till
03.11.2013
Hejsan. Jag har ett väldigt stort problem. Min pappa lovade mig att han kan ge mina besparade pengar åt honom så går han sedan och flyttar över pengarna till mitt konto. Jag gjorde detta och tänkte att allting var bra. När jag då skulle gå och ta ut lite pengar till mellanmål så märkte jag att han inte hade gjort det. Jag hade typ inga pengar på kontot. Han hade inte lagt in pengarna på mitt konto, och han har inte gjort det ännu. Jag har frågat många gånger om han har lagt in pengarna på mitt konto ännu, men varje gång så börjar han prata på om en mopo försäkring som skall betalas, och andra saker.
Han har även lovat att om jag skriver upp mina inköp av mellanmål och typ gym, simma och sådant så kan han betala det. Jag har skrivit upp många gånger på papper mina inköp, och han har lagt det i kuvertet med mina sparade pengar, men han har aldrig lagt in pengarna.
På grund av detta känner jag mig som om jag skulle ha någon husarrest eller något liknande, eftersom jag har inga pengar över att göra någonting för. Jag får alltid tacka nej åt mina kompisar att göra någonting med dem, eftersom att jag inte har några pengar. Jag studerar andra året i gymnasiet, och skulle inte orka med att skaffa ett jobb i denna ålder. Jag har så mycket läxor att göra, och oftast när jag kommer hem från skolan så är jag så trött att jag bara vill gråta. Och när jag inte har några pengar, så kan jag inte heller gå ut och göra någonting med mina vänner.
Jag lider väldigt stort av detta, och jag känner som att jag inte kan lita på min pappa eftersom att han lovade att lägga in pengarna på mitt konto, men det har inte hänt, och det har gått flera månader sedan jag gav pengarna åt honom. Jag känner mig ledsen och orolig och ensam. Jag kan ju inte göra någonting rolit med mina vänner mera :'(
snälla hjälp, vad skall jag göra? Lilla jag

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
07.11.2013
Hej!
Åååå vad det är härligt med den här nya kommentar-möjligheten! Nu fick du ju tips och uoppmuntran av en annan tjej innan vi hann svara! Precis så här hoppades vi att det skulle funka med kommentarerna! :D
Förhoppningsvis har du nu fått de pengar som är dina på rätt ställe. Oavsett om det är mamma eller pappa som satt in dem åt dig. Är det månne så att de är frånskilda/separerade? Ibland blir sådana här "småsaker" krångliga när alla inte bor under samma tak, men det är ingen ursäkt för dem att inte behandla dig som du har rätt till. Dina pengar är dina pengar och därmed basta. Sedan kan de få reda ut detaljerna sinsemellan. Men ett tips är hursomhelst att du kanske håller lite mera bok över dina pengar, skriver upp summor och när du har tagit ut pengar till vad eller satt in pengar på kontot. Det hjälper dig överlag att förstå dig bättre på din egen ekonomi, vilket är en enorm fördel under hela livet, och det kan kännas skönt att ha kontroll över de egna pengarna. Du är snart vuxen, så det här är ju som lite "torrsimning" innan du tex flyttar hemifrån.
Håller också med kommentarskrivaren om att du kan berätta för kompisarna hur det låg till - ifall det här ännu är på tapeten. Alla har vi krångel med föräldrarna nu som då, så de förstår säkert. "Det finns något i alla gårdar" (alla bär på någon hemlighet om familjen eller håller tyst om något pinsamt om familjen och det kan vara skönt för andra att höra att alla inte har det så perfekt alla gånger).
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena