Ångest
16.05.2018
Hej, jag har en kompis som är på roparnäs ungdomspsykiartiska och han kan inte alls sova och får sömnmedicin och jag hälsade på honom idag och vi pratade mycket, men jag bor i närpes så jag kan inte hälsa på honom varje dag men jag har ångest och är orolig för honom, jag får inte kontakt med honom hela tiden för de har telefontider, men hur kan jag få bort ångesten eller hjälpa honom? Ska defenitift besöka honom mera för han är helt ensam där, han har ingen att vara med Halloo333

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2018
Hej.
Vilken tur din kompis har som har en vän som tänker på honom och oroar sig. Det viktigaste du kan göra just nu är nog att visa att du finns där för honom. Ganska ofta då man är intagen kan man oroa sig över att vännerna skall försvinna eftersom det oftast är förknippat med skam att man måste tas in på psykiatrisk avdelning. (det är givetvis helt onödigt att känna skam över en sån sak, huvudsaken är ju att man får vård för att klara av sin sjukdom eller sina problem på bästa sätt.)
Försök att ringa honom eller besöka honom då du har möjlighet. Om det är någonting speciellt som oroar dig så kan du också ta upp din oro med personalen där, så kanske de kan ta hänsyn till de saker du säger och hjälpa både honom och dig.
Om han mår dåligt så är han trots allt på rätt ställe, och får förhoppningsvis hjälp. Det viktigaste är att du visar att du finns.
Många kramar
Tessi