Ångest över kompisen
20.05.2018
Hej! Jag mår fruktansvärt dålit över en sak som hände i fredast... en kompis och jag åkte vespa och i en kurva åkte kag allt för snabbt och vörjade tvär bromsa men olyckligtvis var det krus där till på köpet så vi åkte ner i ett dike ( jag körde och kompisen satt på och vi hade hjälm). Då vi låg i diket hör jag min kompis säga att hon har väldugt sjukt i fotin jag frågar om hon är okej å hon svara flera gånger ja. Jag blödde från knät å armar men hade inte ont . Vespan var helt slnder men vi fick upp den från diket med hjälp av några andra kompisar. Vi guck hem till mig och duschade av oss. Sen åkte kompiden hem. Nästa dag åkte hon till akuten och blev med kryckor eftersom hon hade sprickor i foten, vi har inte sett varandra eftersom det blev helg och det är skola imorgon och vill verkligen itt se henne, att det var jag som gjorde så hon fick kryckor och nu kommer sökert hela skolan tycka att jag är en dålig förare och är rädd över att kompisen är arg på mig fast jag frågat och hen har sagt nej. Vill verkligen inte se hen eller hens andra kompisar... somsagt mår verkligen väldigt dålit över dett och har inte direkt någon att prata med det om heller. Har veklig dålit samvete lver det här. Ångest drabbande tjej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.05.2018
Hej Ångest drabbande tjej!
Äsch vad synd att vi inte har dejour på Decibel så att vi sku ha kunnat svara på din fråga redan under helgen. Men hoppas att vi kan komma med lite tröst nu ändå, fastän du kanske sett din kompis i skolan idag. Och fått utstå "allas" undran och åsikter om det som hände. Jag hoppas att det gick relativt okej och att du känner dig relativt okej just nu <3
För så är det, i en sådan här situation är det få människor som skulle känna sig helt neutrala eller obrydda. För de flesta vettiga människor skulle få dåligt samvete då vi orsakat skada åt en annan människa. Så gratulerar, vännen, du är fullt mänsklig, och dessutom en empatisk människa som bryr dig om andra. Det är inget att skämmas för! Det skulle ju faktiskt vara hemskt om du inte kände något alls nu, inte ens ånger, då skulle du vara typ sociopat, ju!
Så det är okej att ha dåligt samvete och skämmas. Och alla kommer att befinna sig i liknande situationer förr eller senare. Den människa är inte född som inte gjort eller kommer att göra någon liknande tabbe i livet. Det är helt enkelt omöjligt att någon skulle klara sig utan missöden livet igenom. Det kallas ju också olyckshändelse för att det dels inte var meningen att det skulle gå så där och dels för att någon blir olycklig av det. Du hade inte planerat att det skulle gå så där, och det har egentligen inte så mycket att göra med hur duktig chaufför du är eller omständigheterna eller något. Det skiter sig någon gång för alla, vi är alla otillräckliga i något skede. Och utan olyckshändelser skulle vi väl alla ta död på oss själva förr eller senare, eftersom de allra flesta av oss lär sig av erfarenheten och är försiktigare nästa gång.
Det som dock skiljer oss människor åt är hur hårt och hur länge vi sparkar oss själva i huvudet för det efteråt, alltså hur elaka vi blir mot oss själva. Det sägs att ju starkare självkänsla desto bättre tar vi det här. Det betyder alltså inte att vi kommer över händelsen på 2 sekunder, utan att vi kan förlåta oss själva så småningom. Inte ältar det eller hatar oss själva för det alltför länge - och inte heller undviker det obehagliga (tex henne eller alla i skolan) så länge vi bara kan. Om hon förlåter dig är en annan sak, nu är huvudsaken att du kan förlåta dig själv för att du var mänsklig. Du gjorde ett misstag och så gick det som det gick. Men du är smartare idag än vad du var på lördan.
Och för att hon ska förlåta dig så måste du prata med henne. Kanske hon skyller allt på dig och är fruktansvärt arg och besviken. Och visst har hon skäl till det, hon har ont och hennes mopo är kvaddad. Folk brukar reagera med ilska när de har ont, antingen fysiskt eller ekonomiskt. Men kanske hon också inser att det var ett misstag, en olycka. Hon tänker nu alldeles säkert inte att du gjorde det med flit, inte på riktigt. Så arg och besviken går högst troligen över, ifall HON är en mogen person som kan se saker i perspektiv. För tänk efter; vad vore det för skitstil av en kompis om hen fortsatte bära agg och tala skit om någon för en sådan här sak. Skulle hon bryta med dig för det här, så säger det nog mycket mer om henne än om dig!
Men ju längre du drar ut på dig, desto mer awkward och jobbigt kommer det att bli. Så skicka åtminstone något åt henne - fast möt henne helst f2f. Om ni alltså inte redan gjort det idag. Var ärlig med hur du känner också, det hjälper inte här att spela några spel och det kan hjälpa henne att förlåta om hon hör hur mycket ångest och dåligt samvete du har. Men samtidigt ska du inte krypa på knäna inför henne - som sagt, det här KAN hända vemsomhelst. Hur skulle det ha varit om det var omvända roller, alltså hon som körde? Ju snabbare ni har detaljerna på klart också, tex om det går på försäkringen eller närvarhur den ska repareras om det går och liknande, desto snabbare kan ni bli som vanligt igen.
Så nä, det här var ju inte en kul händelse, men det är sådant som händer. Var inte alltför dum med dig själv nu, visst? <3
Kram, Liselott