Avundsjuk
25.02.2020
Jag har bestämt för länge sedan att jag är en person som klarar mig ensam och vill leva ensam på en stor gård med massa djur men varje gång mina kompisar får pojkvänner blir jag jätte avundsjuk t.ex igår fick jag veta att min kompis hade det och nu pratar jag knappt med henne jag kan liksom int ta in de i mitt huvud men Vafö ede så då ja redan vet att ja int vill va tisammans me någon?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2020
Hej.
Du skriver att du är en person som för länge sen har bestämt dig för att du skall leva ensam, men med tanke på din ålder så tror jag inte att du behöver fatta ett beslut om det riktigt ännu. Livet är långt, och man förändras hela tiden. Det enda du egentligen behöver ta ställning till är om du just nu vill vara ensam, om det känns rätt för dig just nu. Det som händer längre fram behöver man inte bestämma idag.
Det kan hända att det är rätt för dig att vara ensam, och om det är så så har du rätt till det - lika rätt som dina vänner har att tänka annorlunda och inte vilja vara ensamma. Om det känns rätt för dig att vara ensam så är det ditt val, men varför väljer du då att sura mot din kompis bara för att det inte är hennes val? Det att hon har blivit tillsammans med någon är ju en bra sak som händer henne. Det säger ingenting om ditt val, utan enbart om hennes.
Det jag tycker att du skall fundera över är varför du är så säker på att du inte vill vara tillsammans med någon? Det är inget fel på det. Man måste inte ha en partner. Varför gör det dig så provocerad att dina vänner har partners?  Om man inte vill leva totalt ensam (utan partner och vänner) så kanske man måste acceptera att andra människor vill ha andra saker än man själv - och då kanske det bästa skulle vara om du respekterade att din kompis har en pojkvän för att hon vill det.
Kram
Tessi