Fake vän
02.03.2019
Lång historia dethär men jaja. Jag och 2 av mina vänner går i samma klass som en annan tjej som vi kan kalla Ella (Hon heter alltså inte Ella på riktigt) Vi har gått i samma klass som Ella i flera år nu. Ella har alltid velat ha en bästis. EN bästis, hon ville sällan umgås med fler än en person i gången, när vi gick i sexan så kunde hon ha perioder då hon bara ville umgås med en av oss och då pratade hon skit om alla andra till den personen. Jag vet att det är sant, har varit med om det själv. Ibland ville hon vara helt själv, gick bara runt för sig själv. Vi har senare fått reda på att Ella har sagt att vi har mobbat henne och det är ABSOLUT inte sant. Vi frågade henne sedan varför hon har sagt så och då sa hon bara att hon inte ´´menade så´´. Men hur kan det ha varit ett ´´missförstånd´´ då det har hänt mer än en gång, hon har sagt det åt 2-3 personer. Så fort vi började högstadiet så dissade Ella oss DIREKT. Hon hittade nya vänner på bara några dagar och slutade prata med oss. Hela sjuan så sket hon i oss. Förutom om hennes vänner tröttnade på henne (antagligen för att hon pratar massa skit och manipulerar folk) Då var hon med oss, när det liksom inte fanns någon annan. Hon kunde vara med oss några dagar för att sedan dissa oss igen. Nu i år så vill hon vara med oss helt plötsligt. Bara för att hennes gamla vänner inte längre vill umgås med henne. Man blir bara så arg, vi duger bara när hon inte har någon annan då ska hon plötsligt leka bästis med oss (hemliga rutan) Så fort hon får chansen att vara med någon hon hellre skulle vara med så dissar hon oss direkt, det har hänt flera flera gånger. Det går inte att diskutera med henne heller för varje gång man ska reda ut ett bråk med henne så blir hon bara tyst och vägrar säga något alls och ofta flinar hon också!? jaja frågan är: Vad ska vi göra? Ska man verkligen ha kvar en sånhär ´´vän´´ i sitt liv.

Ungdomsinformatör Ida svarar
05.03.2019
Hej!
Mm, undrar varför hon beter sig sådär? Alltså snackar skit om andra och vill vara kompis med dom populära.. Det verkar som om hon på nått sätt är osäker? Har ni pratat med henne om hur hon mår och hur hon har det?
Eftersom att det inte går att diskutera eller reda ut något med henne, så det ni kan göra är att inte försöka sätta så mycket energi och diskussion på henne. Kanske ni endast har en sådan vänskapsrelation med henne så att ni pratar vardagsprat och delar inte med er om privata saker. Då vet ni iaf att hon inte har något att prata om till andra. Om hon väljer att prata skit, så säger det mer om henne än den hon pratar skit om. Med det menar jag att hon gör något som verkligen inte är okej, och att hon är ganska feg om hon inte vågar säga det åt personen face to face.
Ibland måste man försöka ”ignorera” vissa människors handlingar och inte sätta så mycket tankar och energi på det. Du/ni har varandra och andra vänner som ni litar på, tänk på dem och bevara den vänskapen istället för att sätta energi på någon som inte behandlar er rättvist.
I vänskapsrelationer skall man respektera varandra och bry sig om varandra. Ibland mister man vänner eller vänskapsrelationerna kan rinna ut i sanden. Det är helt okej.
Ta hand om dig!
Kram, Ida