Gjort slut med vännen
21.06.2019
Förra året bestämde jag mig att ”göra slut” med vännen. Vi hade visst växt lite ifrån varandra, och jag tyckte inte hen gav mig det samma som förr. Jag skrev till hen att det int kändes samma mer osv. och att jag inte orkade kämpa för vår relation.
Låång tid hade gått, jag hade känt att jag växte massor under den tiden utan hen, jag blev starkare och självförtroendet boostade. Men mitt i allt insåg jag hur fel jag hade gjort, jag bestämde mig för att berätta hur jag kände. Jag fick kort och punktligt svar tillbaka ”hur kunde du krossa mig helt totalt”
Ända sedan den dagen, har jag grubblat på det jättemycket. Jag gråter till söms, dels för att jag inte har hen kvar, men framförallt att jag har så dåligt samvete över det jag gjort. Det behöver inte bli som förr, bara vi kan höras. Jag krossade hen, som absolut är bland det värsta jag någonsin kunnat göra. T.A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2019
Hej.
Jag förstår att du har lämnat och fundera på detta. Dåligt samvete är alltid tungt att bära på, och det gör ont att veta att man har gjort någon annan illa.
Jag har knappast någon lösning på problemet, men några saker du kan tänka på.
Dels kan du fundera över det du själv skriver, att relationen inte gav dig så mycket mera, att ni hade glidit ifrån varandra och att du har vuxit och utvecklats mycket på egen hand. Kanske är det så att det just nu inte är er vänskap du saknar så mycket, utan mest att du tänker på det eftersom du vet att du gjort hen ledsen och har dåligt samvete över det?
Om du vill försöka få tillbaka er vänskap så kan du inte göra så mycket annat än att försöka få hen att förstå att du ångrar dig, och att du vet att du gjorde fel. Att din avsikt inte var att såra, men att du tydligen behövde tid för dig själv. Sen är det upp till hen om hen klarar av att förlåta dig eller inte. I bästa fall kan ni kanske försöka bygga upp relationen på nytt, men hen har också rätt att känna sig sårad - och om hen därför inte vill ha en relation med dig mera så måste du acceptera det.
Ganska ofta är det så i livet att det inte finns den perfekta lösningen som skulle göra alla glada och reparera alla problem. Det är synd, det skulle vara enkelt om det fanns, men som det är nu får man helt enkelt försöka göra sitt bästa, ta ansvar för sina handlingar och leva med konsekvenserna av det man gjort.
Men du skall komma ihåg att bara för att du gjort hen ledsen så betyder det inte att du är en dålig eller ond person, och det att du känner dåligt samvete nu efteråt är ytterligare ett tecken på det. Så upp med hakan. <3
Kram
Tessi