Hej
22.04.2016
Hej Jag har problem alltid då det uppstår nåt bråk i skolan som jag är inblandad i så skyller dom på mig jag har börjat få ont imagen på grund av detta men igår ringde min kompis mamma till min mamma och sa att min kompis har uppfatat att jag har haft det jobbigt. Hur ska jag kunna gott göra detta? OK

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.04.2016
Hej OK!
Äsch att du har problem nu! Vi önskar på riktigt att vi hade kunnat komma och magiskt fixa till folks tankar så att de inte automatiskt skyller på dig, men tyvärr är det ju inte möjligt. Det är verkligen inte kul att bli dömd fastän man inte gjort något, eller att få ta hela skulden för något som flera har gjort. Eller det var ju dagens underdrift: det är förj*vligt orättvist och elakt och det tar sjukt i själen! Klart att du inte mår bra av det och klart att det gör allt bara så himla mycket värre. Och att du får magknip av det - det är en vanlig följd av att man inte mår bra psykiskt (i känslor och tankar). Kroppen reagerar ofta på tankarna och känslorna.
Det är bra att din kompis mamma ringde till din mamma och berättade att de är oroliga. Det är nog mycket möjligt att din mamma också är orolig, men ibland kan det vara svårt för föräldrar att riktigt veta vad de ska göra för att det ska bli bättre. De är ju också bara människor, inte utbildade psykologer eller poliser eller rektor eller något. Alla vuxna kan inte allt, men ändå fösöker de ibland låtsas som att de kunde det. I alla fall kanske de försöker få det att se ut som om de hade allt under kontroll. Ibland kanske de tror att andra människor ska tycka att de är dåliga föräldrar när deras barn har problem, och då blir det ibland svårare för föräldrarna att be andra vuxna om råd.
Men det är ändå vad jag tycker att ni ska göra nu, ni ska be andra vuxna om råd. Nu tänker jag framförallt på skolkuratorn, hon är expert på just sådana här problem. Försök att se det lite som med tandläkaren: har man värk i en tand, så går man till tandläkaren, för den personen är bäst utbildad på just tänder och har alla de rätta verktygen. Det skulle ju inte bli så bra om man försökte lappa sina egna tänder. Ibland funkar det även med känslor, tankar och problem att försöka reda ut dem själv, men det är så himla mycket lättare när man har en expert med sig.
Skolkuratorn kan även hjälpa dig genom att fundera med dig hur du brukar göra när det blir bråk - kanske finns det saker du kunde göra annorlunda, så att bråket inte skulle fortsätta? Hon kan tipsa dig om sådant. Det kan vara lite svårt att genast börja göra på ett helt nytt sätt som man inte är van med, men tillsammans med skolkuratorn kan ni öva på det här och då är det lättare att minnas.
Fördelen med just skolkuratorn är också att om du vill - du bestämmer alltså - så kan hon tala med lärarna i skolan och diskutera det här med att du så ofta får skulden. Se, ibland är det så att en person kanske gjorde något dumt för länge sedan, och personen har faktiskt ändrat på sig, men det kommer inte alla runt personen ihåg. De tror kanske fortfarande att personen är likadan som förr. Det går så lätt att tänka "jamen han är ju sådan, för det var han ju förr", istället för att se varje ny situation som en ny situation. Så gör alla människor för det mesta, även lärare, men de slutar nog oftast bara man påminner dem! Alla människor är värda nya chanser, man ska inte dömas för något man gjort för länge sedan.
Så gå till skolkuratorn, vännen, hon finns där för att hjälpa dig. Och vet du vad det bästa med skolkuratorer är? De är alltid på barnets sida <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott