Hon är avundjuk på mig
01.03.2019
Hej
Jag och min bästa kompis har varit kompisar väldigt länga i 5 år och jag älskar verkligen henne, men ibland är hon verkligen skum hon kan slänga ur sig saker om mig och mitt utseende som gör mig osäker och jag har sagt till henne att jag mår dåligt av det men hon forsätter. Jag gillar en kille och har berättat det för henne men hon säger bara att jag inte ska försöka för han komme rände inte gilla mig osv o de gör mig verkligen ledsen, hon har pojkvän och det var lite pga mig att dem blev ihop så dem två tackade mig verkligen i efterhand men nu när hon vet att jag gillar en kille så förstör hon allt mellan oss. När jag skirver med hnm på snap så skriver hon oxå med hnm vädligt mycket så att han helt plötlsigt slutar skirva o snapa och d gör mig verkligen arg. Kan d vara för hon skälv vill ha pojkvän o vill att ingen annan av hennes vänner ska ha d? Har berättat detta till mina andra kompisar o dem säger dirket att hon är avundsjuk med vet inte vad jag ska tro för jag gillar verkligen henne o vill inte att hon ska va avundsjuk nu om hon är d och vill verkligen inte att hon ska förstöra mellan mig och killen! Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
01.03.2019
Hej!
Min första tanke är precis som dina kompisar säger, att hon är avundsjuk. Det verkar också som hon har väldigt dålig självkänsla.. Att hon kommenterar dig och ditt utseende på ett sätt som du inte mår bra av är verkligen inte okej. En kompis ska absolut inte göra så. Som kompisar ska man väl försöka lyfta upp varandra och uppmuntra till att tro på sig själv, visst?
Jag tycker att du ska tro på dig själv, låt inte hon få dig att på andra tankar. I och med att hon försöker förstöra för dig och beter sig sådär, så tycker jag att du kan prata med henne om det. Som du nämner så gillar du henne, berätta det och berätta även hur de hon gör inte är okej. Vad tycker du om det hon gör? Och hur känns det för dig? Du kan också fråga henne om hon är intresserad av killen som du gillar? För det verkar på nått sätt som hon gör det..
Hon har ju dessutom pojkvän och borde helt ärligt uppmuntra dig och hjälpa till istället för att försöka förstöra det. Prata med henne. Tror inte att det blir löst innan ni pratar. Du kan även fråga henne hur hon mår och om allt är bra.
Ta hand om dig!
Kram, Ida