Ny skola
01.07.2019
Hejsan!
Jag ska börja i ett gymnasie nu i höst och jag känner ingen där och är riktigt nervös och rädd. Jag är rädd att jag inte hittar någon att vara med. Jag har alltid varit blyg och tyst och har haft svårt att hitta vänner.
Har ni några tips hur man kan starta en konversation? Och tips hur man blir mera social?
:(((

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2019
Hej.
Modigt av dig att börja i en ny skola trots att du inte känner andra där! Det är nog helt naturligt att det gör dig nervös och orolig, och så skulle det nog vara för nästan vem som helst. Många gånger tänker man på det som någonting helt självklart att unga människor börjar i nya skolor och kanske flyttar hemifrån till en helt ny ort, men anledningen till att man oftast inte gör det mer då man blir vuxen är just den - att det inte alls är lätt att börja om på ett helt nytt ställe.
Men de saker du kan tänka på som kanske, förhoppningsvis gör att det känns lättare för dig att börja i den nya skolan är att det säkert finns andra där också som är helt nya, eller sådana vars närmaste kompisar kanske har börjat i en annan skola och därför inte har något självklart sammanhang. Och bara för att man har sina gamla vänner med sig så betyder det knappast heller att det inte skulle finnas rum för en kompis till.
Försök att slappna av (jag vet att det är lättare sagt än gjort) och vara dig själv. Du har nu möjligheten att börja från början, i en skola där människor kanske inte har förutfattade meningar om dig. Det betyder inte att du skall låtsas vara någon annan än du är, utan bara att du inte behöver följa någon färdig modell för hur andra förväntar sig att du skall vara. Ett enkelt knep för att skapa kontakt och visa att man vill vara med är att titta människor i ögonen och le. Så det skulle vara mitt råd till dig. Vad man startar en konversation om behöver inte vara så komplicerat, men människor tycker oftast om att vara hjälpsamma, så du kan be om hjälp med någonting (t.ex. låna en penna) så fungerar det både som isbrytare och ger dig en möjlighet att börja prata. Var inte rädd för att ta kontakt med andra, du är helt säkert inte den enda som är ny och nervös.
Och försök att slappna av och njuta av sommaren. Det kommer att ordna sig <3
Kram
Tessi