Otacksam
09.05.2020
Hej,
Det finns en tjej i min klass som jag tycker om men hon e jävligt dryg mot mig.
Jag är snäll mot alla o jag är alltid till någons hjälp när någon behöver nått. Hon ber mig göra nästan allt åt henne. Hämta saker i hennes skåp, köpa saker åt henne o göra massa annat. De dåliga är att jag inte får något gott tillbaka. När hon är med sina vänner så ska hon dumförklara mig o kalla mig otrevliga grejer som att jag är bög med någon i klassen eller att jag kollar på henne som hon stör sig på. Typ bara slumpmässigt kolla på henne blir hon arg o börjar fråga mig varför jag glor på henne o att jag e efterbliven, dum o alla andra otrevliga saker. Så fort jag inte gör något som är enligt henne, tillexempel de med att hämta saker i hennes skåp eller hjälpa henne med en uppgift på lektionerna blir hon direkt sur o säger att jag är dum o framför alla mina vänner ska hon säga så att jag e korkad o dum för jag inte vill hjälpa henne.
De de jag menar, hon e så jävla otacksam, trots att jag gör allt o är snäll mot henne o gör precis allt hon vill så får jag inget gott eller komplimang tillbaka. Jag slutade hjälpa o kommunicera med henne för ett tag sen för jag inte ville hjälpa henne men då blev hon som sagt sur o arg o blev otrevlig mot mig o börja hitta på grejer om mig o snackade skit framför andra bakom min rygg. Men ändå har jag gått tillbaka till det att jag ska va snäll för jag kan inte sluta. de sant att jag tycker hon e snygg o så men hennes personlighet stinker.
Jag känner att hon kan göra precis vad hon vill o behandla mig hit o dit. Jag är alldeles för snäll. Hur ska jag sluta Dunn

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.05.2020
Hej!
Det låter inte riktigt som er vänskap är så hälsosam för dig. Hon får dig att inte må bra. Vänner ska respektera varandra. Det verkar som det är endast du som respekterar henne... Du är värd respekt. Så tänk på dig själv och ta mod till dig och säg nej nästa gång! Du kan fundera igenom en situation på förhand och öva hur du skulle säga nej.
Prata med någon. Ta kontakt med kuratorn eller skolpsykologen för att prata och förhoppningsvis kan hen hjälpa dig med ditt mående.
Märker att du har många olika situationer som du funderar över nu. Det vore faktiskt bra att du pratar med någon. Ta hand om dig!
Hälsningar Ida