Trött på jobbig kompis!
22.04.2020
Jag har en kompis som jämt snapar mig då hen mår dåligt. då skickar hen bilder på starksprit, tobak och piller mm med texter ur angstiga sånger lil peep mm. ibland skickar hen videos där hen nästan skär sig elr kör med moppen på farliga ställen utan hjälm. Videos också där hen röker och är full och kör vilket e ju brott. Varje gång hen mår eller bättre flexar han med bilder på tjejer och festande med texter som "edu avis på mej eller hahaha" och "lever som en kung lifes good" "h8ters guna h8". Nu under corona så e det mest deppiga snaps. Hen går hos skolkurator men jag e trött på att vara hens kompis. en gång blocka jag honom och hen sa att hen tänkte ta sitt liv då. vill bara cutta kontakten egentligen men jag e rädd för att hen ska balla ur :( som tur bor vi inte på samma ort för hen flyttat SOS

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.04.2020
Hej!
Förstår att det är irriterande.
De gånger din kompis har sina dåliga stunder, när hen mår sämre psykiskt, skulle du kunna tänka dig att säga till hen att det hjälper absolut inte att bete sig så som hen gör.
Har du pratat med hen om det här? Har du frågat av hen varför hen mår dåligt? Finns det något som har hänt? Vet kuratorn om beteendet som hen har när hen skicka bilder på snap? Eller vet hens föräldrar om det här? Det viktiga vore att någon vuxen vet om detta beteende och att hen behöver hjälp. Skulle du kunna tänka dig  prata med kuratorn om detta?
Hens självkänsla är troligen inte bra, vilket betyder att hen inte tycker om sig själv och anklagar ofta sig själv för allt. Så du kunde ge hen tips på vad hen kan göra för att börja tycka om sig själv. Länkar här till våra infosidor där du kan läsa mer om tips.
Det är inte alltid lätt att vara kompis med någon som mår dåligt psykiskt. Så kom ihåg att ta hand om dig! Du ska inte bära hens problem, men som vän kan man finnas som stöd och lyssna. Känner du att du inte mår bra av att ha hen som vän, så ska du lyssna på dig själv och ta avstånd.
Kram, Ida