Vänner.
23.04.2019
Hej! Det här kan bli en lång fråga men nåja.
Så jag har en kompis vi kan kalla henne "Maja" och hon sa en gång en sak som inte va direkt snäll om min andra kompis " Ellen". Jag ville ju att "Ellen" skulle få veta det och så och sade det åt henne. Sen skulle jag hjälpa då "Ellen" att fråga en sak av "Maja" och "Maja" börjar skälla ut mig då när jag skickat en fråga om "Ellen" till henne. Nu så är "Maja" och hennes bff " Ronja" imot mig och "Ellen". Liksom jag har sakt min åsikt om "Ronja" åt "Maja" för jag gillar inte "Ronja" för vi är två olika personer och sa det på ett snällt sätt till "Maja". Nu säger "Maja" att jag är på "Ellens" sida fast jag inte har några sidor. Och sen ringde "Ronja" mig och sa att hon har fått höra att jag pratade skit enligt henne om henne. Jag sa Hur de var och bad om ursäkt men "Ronja" har också talat dumt om mig. Och de känns som om inte "Maja" vill be om ursäkt av "Ellen" får "ellen" har märkt av att "Maja" skulle ha något imot henne. Asså "Maja" vill bara typ göra saker och ting enny värre tycker jag och "Ellen" då. Så min fråga lyder vad kan vi göra åt "Maja" då att kvaliceras de här som mobbning för det har pågått redan en längre tid. (Namnen jag nämnde är inte riktiga) J

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.04.2019
Hej!
Utifrån det du skriver i din fråga så förstår jag det så att ni alla har pratat illa om varandra och det har därmed blivit kaos. Så du kan tänka dig att alla är sårade på något sätt. Försök att se hela situationen från ”Majas” och ”Ronjas” synvinkel också, hur skulle du ha reagerat som du var i deras sits? När man själv försöker sätta sig i ”den andres” sits, så kanske man får en bättre förståelse för deras reaktion.
Jag tycker det är jätte bra att du bett om ursäkt för det som du sagt och att du står för det. Tyvärr kan vi inte styra andra människor. Om man säger något dumt om en kompis bakom hens rygg, så blir kompisen troligtvis sårad. Människor reagerar olika vid dessa situationer, vissa kan ta emot ursäkten och gå vidare direkt medans för andra kan behöva mer tid för att bearbeta de som ha hänt.
Ni kan prata med ”Maja” om allt det som hänt och kanske fråga om ni kan gå vidare och lämna det bakom er? Tycker hon att det inte går, så måste ni acceptera det, för som jag nämnde här tidigare kan vi inte styra och bestämma över en annan människa. Jag hoppas faktiskt att hon kunde be om ursäkt för sitt betende också, men man vill ju att en ursäkt skall komma av sig själv och att man inte skall behöva kräva den. Om hon fortsättningsvis pratar illa om någon, så tycker jag självklart att ni skall prata med någon vuxen som kan hjälpa er att reda ut det hela. Om hon inte ska prata illa om er så gäller detsamma också för er att ni inte pratar illa om henne.
Jag hoppas verkligen det löser sig! Att vara i en konflikt med vänner är verkligen jobbigt, man lär sig dock också mycket om sig själv och andra, som t.ex. hur man själv reagerar och agerar.
Ta hand om dig!
Kram, Ida